حوالی تعاون

۱۳۹۳/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۰۷

تقدیر از کارگران نمونه مادیران

مدیرکل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز از شرکت‌ صنایع ماشین‌های اداری ایران تقدیر و تشکر کرد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تقدیر و تشکر از مدیرعامل شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران ابراز داشت که براساس تلاش‌ها و مساعی این شرکت و مدیران مربوطه در اجرای ماده195 قانون کار، در بررسی‌های انجام‌شده توسط کمیته داوران «جشنواره امتنان از کارگران و گروه‌های کار نمونه استان البرز» تعدادی از کارگران مادیران به‌عنوان کارگر نمونه انتخاب شدند.

مدیرکل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی مراسم برگزار‌شده در تاریخ 20/11/93 در سالن اجتماعات مرکز تربیت مربی، از آقای مرتضی ارمندپیشه به‌عنوان سرپرست گروه کارگر نمونه، حسن قنبری، مهدی احسانی و نرگس رفیعی به‌عنوان اعضای کار نمونه و نیز حمید معدنی به‌عنوان کارگر نمونه تجلیل کرد.

گروه مادیران که فعالیت خود را در سال1343 آغاز کرده، هم‌اکنون با 1300کارمند، 1628نمایندگی رسمی، 500مرکز رسمی خدمات، 21مرکز خدمات و 26 مرکز توزیع، منابع غنی از نیروی انسانی کشور را در اختیار دارد که از آن در جهت نیل به اهداف والای تولیدات داخلی و کیفیت بالای محصولات خود به‌نحو احسن استفاده می‌کند.

بزرگ‌ترین چالش بخش تعاون

فضای کسب وکار است

ایرنا مدیرکل دفتر تعاونی‌های توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بزرگ‌ترین چالش بخش تعاون را مربوط به فضای کسب و‌کار دانست و گفت: در مرحله بعد این چالش‌ها به محدودیت‌های قانونی ارتباط دارد که برای رفع آنها لایحه ارایه شده است.

احمد بیگدلی شاملو افزود: بخش تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اتاق‌های استانی تعاون ارتباط مستقیم ندارد اما نمایندگان این وزارتخانه در نشست‌ها و کمیسیون‌های آنها حضور می‌یابند و مسایل و مشکلات مطرح و به اطلاع تعاونی‌های آنها رسانده می‌شود. مسایل و مشکلات آنها در کمیته‌های تحقیق نیز مطرح و در برخی موارد منجر به اقدامات اجرایی و لوایح قانونی می‌شود. بیگدلی شاملو درخصوص اینکه میزان تاثیر این تعاملات چگونه است، بیان کرد: این موضوع نیازمند مطالعات میدانی است اما واضح است که هر چه قدر این ارتباط بیشتر باشد به رفع مشکلات کمک می‌کند. این مقام مسوول وزارت اظهارکرد: این دفتر با اتاق تعاون در کمیسیون‌ها و نهادهای مشترک با یکدیگر تعامل دارند و در زمینه‌های مشترک نیز مثل بررسی لوایح، مصوبات و اجرای مصوبات و تسهیل فعالیت تعاونی‌ها، فعالیت مشترک دارند. تعاون حاصل همکاری و همدلی و رفاقت است و این موضوع زمینه و ضرورت وجود و توسعه بخش تعاون است و زمینه این موضوع بین مدیریت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق تعاون مطلوب است.

مدیرکل دفتر تعاونی‌های توزیعی وزارتخانه در بیان مشکلات و چالش‌های بخش تعاون گفت: چالش‌های تعاون در وهله نخست ناشی از ساختار کل کشور است زیرا زمانی که رشد اقتصادی کند باشد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کسب وکار فراهم نباشد، رشد بخش‌های دیگر نیز به تبع آن کند می‌شود.

بیگدلی شاملو همچنین اعلام کرد: متاسفانه بینش مردم نسبت به تعاونی‌ها کامل نیست و به‌طور عام نسبت به تعاونی‌ها شناخت کامل ندارند. مدیرکل تعاونی‌های توزیعی وزارت کار ادامه داد: چالش‌های یاد شده را بخش خصوصی نیز دارد اما به‌دلیل اینکه سازمان‌یافته نیست، مطرح نمی‌شود. وی از شبکه تعاونگران به‌عنوان یک ظرفیت بزرگ برای بخش تعاون یاد کرد و گفت: درسال 92 رشد تعاونی‌ها از رشد اقتصاد کشور بیشتر بوده است.

مدیرکل دفتر تعاونی‌های توزیعی وزارت کار با اشاره به اینکه چرا با توجه به ظرفیت‌های تعاون، این بخش نمی‌تواند مشکلات را از بین ببرد یا حداقل کاهش دهد، گفت: با توجه به شرایطی نظیر ساختار مالیات و اینکه تعاونی‌ها مالیات پرداخت می‌کنند و بخش خصوصی مالیات نمی‌دهد، موجب می‌شود بخش تعاون همواره عقب بماند و در این زمینه باید ابزارهای لازم فراهم شود. این مقام مسوول تاکید کرد: یک برنامه تحول در معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه شده و در مراحل عملیاتی قرار گرفته است. وی با اشاره به اینکه تعاونی‌ها به‌صورت دموکراتیک اداره می‌شوند و تعاون مبتنی بر فکر و رای افراد است از آموزش به‌عنوان یکی از اصول مهم در بخش تعاون یاد کرد و در بیان مشکلات آن گفت: به‌دلیل اینکه تنوع آموزش زیاد است، آموزش‌ها متناسب با تنوع‌ها وجود ندارد.


یک تابلو خاص در فرابورس

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد که برای خرید و فروش سهام تعاونی‌ها، تابلویی در فرابورس قرار داده شود.

حسین خزلی‌خرازی در پاسخ به اینکه برای حضور فعال تعاونی‌ها در بورس، چه پیشنهادی ارایه می‌دهید، گفت: این موضوع یک بحث کارشناسی و تخصصی است و به زیرساخت‌های لازم نیاز دارد.

وی افزود: اقداماتی درسال‌های گذشته انجام شده تا سهام شرکت‌های‌ تعاونی سهامی عام وارد فرابورس شود و به نظر من بهتر است یک تابلو خاص در فرابورس برای خرید و فروش سهام شرکت‌های تعاونی قرار داده شود. این کار به اقدامات لازم کارشناسی نیاز دارد و باید ابعاد مالی، حقوقی و اجتماعی آن به دقت دیده شود.

خزلی‌خرازی با بیان اینکه ما در کشور دارای شرکت‌های تعاونی بزرگ با دارایی‌ها و سهامداران زیاد هستیم، اظهارکرد: باید امکان پذیرش و نقل و انتقال سهام تعاونی‌های سهامی عام در معامله ثانویه فرابورس ایجاد شود.


3 مولفه اصلی برای مطالبه‌گری اتاق تعاون

تحلیل‌گر مسایل اقتصادی مطالبه‌گر بودن اتاق تعاون را در گرو سه مولفه اصلی دانست.

محمد خوش‌چهره درپاسخ به این پرسش که اتاق تعاون ایران برای اینکه به‌عنوان یک نهاد مطالبه‌گر باشد چه باید بکند، بیان کرد: این موضوع به یک بحث مفصل مدیریتی نیاز دارد اما به‌طور خلاصه باید گفت موفقیت این اتاق بستگی به عملکرد آن دارد و اگر عملکرد خوبی دارد، باید ارایه دهد.

وی افزود: با ارایه عملکرد، معرفی آغاز می‌شود و به این ترتیب اقبال یا عدم اقبال به نهاد مذکور شکل می‌گیرد. اتاق تعاون اگر می‌خواهد یک نهاد مطالبه‌گر باشد باید اطلاع‌رسانی خوبی داشته باشد. این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اتاق تعاون باید خود را به حوزه تصمیم‌سازی نزدیک کند.

وی تصریح کرد: اتاق تعاون باید از نظر انتقال نکات درتصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری استمرار داشته باشد و این نکته ضروری است. اتاق تعاون باید به سطحی برسد که فراتر از سیاست‌گذاری باشد و به تصمیم‌سازی برسد و لازمه این کار، هنر مدیریت، اطلاع‌رسانی و مدیریت اجرایی آن است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر