ضرورت ایجاد سازمان‌های مردم نهاد تعاونی

۱۳۹۳/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۴۴


این روزها در آستانه سی‌وهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران هستیم که موجب ایجاد تحولات عظیم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور ازجمله بخش تعاون شده است و آرام‌آرام نیاز به تاسیس ثمن‌های تعاونی به‌عنوان سازمان‌هایی

مردم نهاد که از دل مردم و تعاونی‌ها برآمده‌اند و هیچ‌گونه وابستگی اقتصادی سیاسی و اجرایی به دولت‌ها ندارند، احساس می‌شود. باوجود اینکه اصول بین‌المللی تعاون حاکی از دموکراسی و عدم وابستگی سیاسی است، بارها در حرف‌های درگوشی شنیده‌ایم که به‌دلیل دخالت‌های سیاست‌مداران، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و اتاق‌های تعاون وادار به تغییر موضوع در مواضع اصولی اقتصادی اجتماعی خود شده‌اند و این خود مهم‌ترین نیاز امروز تاسیس این سازمان‌های مردم نهاد تعاونی است. در9سال گذشته جشنواره تعاونی‌های برتر در گرایش‌های مختلف برگزار شده است. یکی از اهداف آن شناسایی تعاونی‌های پیشرو و برتر کشور و نخبگان مدیریتی تعاون در زمینه شغلی و رعایت اصول تعاونی در امورات خود است. آنها به‌راستی همان صدای اصلی بخش تعاون و سرمایه انسانی و اجتماعی هستند. این تعاونگران می‌توانند بدون وابستگی جناحی، سیاسی و اقتصادی به‌عنوان یک سازمان مردم‌نهاد، صدای خود را به گوش مسوولان برسانند. بدون اینکه ذایقه دولتی‌ها یا مسوولان اتاق‌های تعاون را رعایت کنند و به‌دنبال ایجاد عدالت اجتماعی و اقتصادی باشند. درست همان‌گونه که بارها مقام معظم رهبری در سخنان خود از تعاون به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های اساسی، منطقی و بنیادی‌ترین اقدام استقرار عدالت در کشور یاد کرده‌اند. (فرمایشات مقام معظم رهبری، فروردین 1390- مشهد مقدس.) با آنکه تعاونی به اهمیت سرمایه به‌عنوان یک وسیله اعتقاد دارد، اما به سرمایه اجازه تاخت‌وتاز و حاکمیت نمی‌دهد. باید روی اقتصاد تعاونی به‌عنوان یک وسیله و عاملی برای غیردولتی کردن اقتصاد تکیه کنیم.

(شهید دکتر بهشتی) و یکی از این راه‌ها، ایجاد باشگاه تعاونگران برتر کشور است. این باشگاه متشکل از نمایندگان (مدیرعاملان) تعاونی‌ها است که با گردهمایی‌های دوره‌یی صدای خود را بدون واسطه به‌طور مستقیم به گوش نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی، دولتمردان و مسوولان قضایی کشور برسانند. ضمن آنکه مدیرعاملان می‌توانند به‌عنوان یک نهاد غیردولتی آمار و ارقام خود از پایش بخش تعاونی ارایه دهند و این خود یک راه بهبود مستمر و علمی به‌شمار می‌آید. با این روش راه و آرمان‌های انقلاب اسلامی، شهدا و امام شهدا که همانا رسیدن به عدالت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است، زنده می‌ماند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر