حوالی تعاون

۱۳۹۳/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۶۱

برگزاری هشتمین همایش ملی بهره‌وری در بنگاه‌های تعاونی

معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هشتمین همایش ملی بهره‌وری را با موضوع بهره‌وری در بنگاه‌های تعاونی همراه با معرفی و اعطای جایزه ملی تعاونی‌های بهره‌ور در تاریخ 27 بهمن سال‌جاری در تالار تلاش برگزار می‌کند. برخلاف تصور عموم تعاونی‌ها در اقتصاد جهانی ازجمله بخش‌های موثر و فعال هستند، مطالعه روند توسعه کشورهای نوظهور اقتصادی سهم تعاونی‌ها را در دستیابی به دستاوردهای ارزشمند نمایان می‌سازد.

متاسفانه باوجود پیش‌بینی جایگاه رفیع اقتصاد تعاونی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، جایگاه بخش تعاون در اقتصاد ملی ایران باوجود بهره‌مندی از مبانی دینی درمقایسه با استعدادها و توانمندی‌های بالفعل و بالقوه خود شایسته نیست. این درحالی است که در اصل44 قانون اساسی، نظام اقتصادی ایران را بر سه پایه دولتی، خصوصی و تعاونی استوار می‌داند و مقرر شده است سهم بخش تعاونی تا پایان برنامه پنجم 25درصد افزایش یابد.

با اعتقاد به نقش بی‌بدیل بهره‌وری در رشد و رونق بنگاه‌های تعاونی، معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درنظر دارد هشتمین همایش ملی بهره‌وری را با موضوع «بهره‌وری در بنگاه‌های تعاونی» مورخ 27/11/93 در تالار تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار کند.

از مهم‌ترین اهداف این همایش ایجاد جنبش و حرکت ملی بهره‌وری با تاکید بر بخش تعاونی و تقویت ارتباطات، تبادل‌نظر مدیران، کارشناسان، مسوولان و نهادهای تصمیم‌گیر بخش تعاونی همچنین معرفی و اعطای جایزه ملی به تعاونی‌های بهره‌ور است. لذا حضور تعاونی‌های فعال و بزرگ کشور را ارج نهاده و خواهشمند است برای اجرای سیاست‌های این جشنواره و برای حضور در فرآیند اعطای جایزه ملی تعاونی‌های بهره‌ور، مطابق با فرآیند ارزیابی درج شده در وبگاه همایش به نشانی www.irpa.irاقدام کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه اجرایی همایش، انجمن بهره‌وری ایران به شماره تماس 88336166 و 88333374 تماس حاصل فرمایید.


ایجاد اشتغال پایدار، مزیت بزرگ بخش تعاون

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد اشتغال پایدار را از مزیت‌ها و ویژگی‌های بارز بخش تعاون ذکر و پیشنهاد کرد: تشکل‌های تعاونی‌ها برای افزایش سرمایه اقتصادی خود مستقل از دولت و در کنار یکدیگر فعالیت کنند. به‌گزارش ایسنا، سیدحمید کلانتری ‌اظهار کرد: یکی از دستاوردهای مهم بخش تعاون اشتغال است که علاوه بر ظرفیت‌سازی برای اشتغال به پایداری اشتغال نیز کمک می‌کند.

وی جایگاه ویژه بخش تعاون در اقتصاد ملی و قوانین کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی به‌طور ویژه به بخش تعاون توجه کرده و قوانین موثری هم در این حوزه به تصویب رسیده است.

کلانتری از وجود 100هزار تعاونی فعال با عضویت بیش از 11میلیون نفر خبرداد و گفت: تشکل‌های تعاونی می‌توانند مستقل از دولت و کمک‌های بیرونی فعالیت کنند و موجب افزایش گردش مالی و ارزش‌افزوده در درون خود شوند.

وی در ادامه تاسیس صندوق ضمانت بخش تعاون و بانک توسعه تعاون را از مزیت‌های بخش تعاون ذکر کرد و گفت: باوجود فراهم شدن امکانات لازم، بخش تعاون آن‌طور که باید رشد نکرده است. تعاونی‌ها در قالب یک شبکه منسجم در کنارهم قرار بگیرند و با همبستگی و هم‌افزایی سرمایه اقتصادی خود را به‌صورت تصاعدی افزایش دهند.

کلانتری در پایان بر ضرورت فرهنگ تعاون و کارآفرینی در کشور تاکید و خاطرنشان کرد: مزیت‌های بخش تعاون برای ورود به عرصه‌های مختلف باید به مردم شناسانده شود.


تعاونی‌های مرزنشین وارد بازار سرمایه‌گذاری می‌شوند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: 32 تعاونی مرزنشین در خوزستان فعال هستند که برای رونق هر چه بیشتر کسب و کار این تعاونی‌ها در نظر داریم تعاونی‌های مرزنشین را وارد بازار سرمایه‌گذاری کنیم.

هوشمند صفایی اظهارکرد: به‌دلیل تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، تجارت تعاونی‌های مرزنشین دچار مشکل شده بود و باعث شد که فعالیت این تعاونی‌ها کم‌رنگ شود. در شرایط تحریم، امکان انتقال پول برای تجارت خارجی مهیا نبود لذا این تعاونی‌ها درآمد فراوانی را در بخش تجارت خارجی از دست دادند. برای رونق دوباره تعاونی‌های مرزنشین این اداره کل در نظر دارد با کمک به آنها این تعاونی‌ها را وارد بازار سرمایه‌گذاری کند.

صفایی با اشاره به اینکه تعاونی‌های مرزنشینان در تامین نیازهای ساکنان مرزنشین نقش مهمی دارند، در ادامه افزود: اما این تعاونی‌ها از نظم و کارایی لازم در خوزستان برخوردار نیستند. تعاونی‌های مرزنشین نیاز به اصلاح و تغییر ساختار مدیریتی دارند و باید از افراد باتجربه در تعاونی‌ها استفاده شود. این تعاونی‌ها می‌توانند در مناطق مرزی استان عامل توسعه و در توسعه عمران شهری و اشتغال تاثیرگذار باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه توسعه و سرمایه‌گذاری و تامین نیاز خانوارها باید از برنامه‌های تعاونی‌های مرزنشین باشد، تاکید کرد: باید از تمام ظرفیت‌های خوزستان برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال استفاده کرد. طرح 550هزار هکتاری کشاورزی خوزستان از طرح‌هایی است که می‌تواند اشتغال بسیار خوبی در این استان ایجاد کند. این اداره کل برای اجرای این طرح پیشنهاد ایجاد تعاونی داده است.

صفایی در ادامه با اشاره به شرایط اشتغال کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور افزود: این اداره کل نزدیک به دو ماه است که در حال پیگیری مصوبه‌یی برای بازنشستگی کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور است تا کارگرانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول به کار هستند با 20 سال سابقه کار بازنشسته و به همان میزان نیروی جوان جذب کار شوند.


اصلاح اساسنامه اتاق تعاون استان فارس

در جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده اتاق تعاون استان فارس، با حضور نمایندگان اتاق تعاون استان اساسنامه طبق آخرین تغییرات قانون بخش تعاون اصلاح شد.

به‌گفته دبیر اتاق تعاون استان فارس پس از اصلاح موادی از قانون بخش تعاون، این اتاق در جهت اصلاح اساسنامه شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌ها اقدام و سپس در مجمع عمومی فوق‌العاده اعضا درخصوص اصلاح اساسنامه مطابق اصلاحیات جدید قانون بخش تعاون نیز اقدام کردند.

درجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده اتاق تعاون استان فارس که در محل اتاق تعاون تشکیل و رسمیت یافت، 13نفر نماینده اتحادیه‌های استان از کل 16نفری اتحادیه عضو اتاق تعاون حضور داشتند.

در ادامه بندهای اصلاحی و اضافه و حذف توسط هیات رییسه مجمع به سمع نظر حاضرین رسانده شد و در نتیجه اساسنامه جدید اتاق تعاون استان فارس در 24 ماده و 12تبصره با اکثریت قاطع اعضا تصویب شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر