به‌دنبال قانونمندی، کارآمدی وسلامت تعاونی‌ها هستیم

۱۳۹۳/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۶۸

معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با شنیدن بحث‌هایی که ریاست تمام اتحادیه‌ها بیان کردند و تشکر از حضور و دقت‌نظر آنها گفت: این جمعی که در این نشست حضور دارند جمعی معتبر، وزین و موثر در کشور هستند، بالقوه یک جمع اثربخش در خدمات، مصرف و تولید هستند. این جمع در نزدیک به 100رشته فعالیت می‌کنند و نماینده 100‌هزار شرکت هستند و 500‌هزار هیات‌مدیره و بازرس و مجمع عمومی هستند. بخش زیادی از تولیدات ما توسط این جمع به ثمر می‌رسد. اگر متاسفانه در بخش تعاون در کشور به خوبی فهم، معرفی و از آن دفاع نشده هم ما(مسوولان تعاون) مقصر هستیم و هم شما(رییس‌های اتحادیه‌ها).

حمید کلانتری در ادامه می‌افزاید: تعاون حرکت جمعی است که به نهاد مدنی تبدیل شده است. آقایان روحانی، ربیعی و ما بر این اعتقادیم که باید از نهادهای مردمی، سازمان‌های مردم‌نهاد و نهادهای مدنی حمایت شود، زیرا به نفع کشور و اقتصاد است. ما وظیفه‌یی در حد حامی، پشتیبان و نظارت عالیه و هدایت کلی در حوزه تعاون برای خود قایل هستیم و بقیه آن را باید اتاق‌های تعاون، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و هیات‌مدیره‌ها به عهده بگیرند. این شبکه بزرگ تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها با بیش از 660اتحادیه یک شبکه اثرگذار است که چندمیلیون نفر را تحت پوشش قرار داده است. ما باید از این ظرفیت به نفع اقتصاد ملی، اقتصاد مقاومتی، اعمال و اجرای سیاست‌های اصل44 و دیگر سیاست‌های مورد تاکید مقام معظم رهبری بهره‌برداری کنیم و در مجامع مختلف حضور موثر داشته باشیم. هماهنگی‌هایی هم صورت گرفته که با وزرایی که موثرتر در دولت و با بخش تعاون هستند جلسات تخصصی داشته باشیم. اگر اراده کنیم می‌توانیم نقش بسزایی داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه پیشنهاد می‌کنیم دوستان از نظر کیفی یک بازنگری توانمندی در تعاونی‌های تحت پوشش اتحادیه خود داشته باشند، تاکید می‌کند: از نظر بهره‌وری فکر کنیم که چه عواملی موجب بهره‌وری بالا و ارتقای اتحادیه خودمان می‌شود. با رشد همه اتحادیه‌ها، بخش تعاون رشد می‌کند. با اینکه بگوییم بخش تعاون خوب و ارزش است، ارتقا پیدا نمی‌کند. تعاون با همت تعاونگران و هیات‌مدیره اتحادیه‌ها رشد می‌کند. اتحادیه‌ها می‌توانند جلسات تحلیلی و موثر داشته باشند. در اتحادیه‌ها تحلیل اقتصادی مدیریتی کم دیده می‌شود. تحلیل‌هایی که امروز بیان شد، باید بیشتر شود. هر کدام از اتحادیه‌های تعاونی‌ها یک بخش بزرگ اقتصادی هستند که می‌توانند به اندازه یک معاونت وزارتخانه ایفای نقش کنند.

حمید کلانتری در ادامه با بیان اینکه ملاک ما قانون است، می‌گوید: ملاک ما مصوبات مجلس و دولت است. آنچه غیر از این باشد، علایق و سلایق شخصی می‌شود. ملاک مورد تاکیدی که در معاونت تعاون وجود دارد، سلامت و کارآمدی است. امیدواریم بدنه تعاون از این دو سه ویژگی برخوردار باشند؛ «قانونمند، سلامت و کارآمدی». یعنی هم توانمند باشند، هم سالم و اجازه ندهند که یک یا دودرصد نارسایی وجود داشته باشد. زیرا یک‌درصد نارسایی در بخش تعاون(از 100‌هزار تعاونی) مساوی 1000 نقطه است. بروز و ظهور آن خیلی زیاد است. ما باید تلاش کنیم همه تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها در سلامت باشند. وی در مورد اتاق‌های تعاون نیز می‌افزاید: ما معتقدیم باید یک وحدت ناگسستنی بین بخش و دولت وجود داشته باشد. هماهنگی است که موجب هم‌افزایی می‌شود. ناهماهنگی موجب کندی در کارها می‌شود. اگر تعامل فعال با اتاق وجود داشته باشد کارها بهتر و آسان‌تر پیش خواهد رفت.

وی در پایان از همه تعاونگرانی که با وجود محدودیت‌ها و فرازونشیب‌های زیاد در دوره‌های تعاون فعالیت خود را مصرانه پیش بردند، تشکر کرده و می‌گوید: شما نگاه اعتقادی به توسعه این بخش دارید. این بخش درصورتی توسعه پیدا می‌کند که همه با هم تصمیم بگیریم، حرکت و فعالیت کنیم و منتظر وزارتخانه نباشیم. وزارتخانه وظایف خود را حتما انجام می‌دهد، ولی استقلال عمل شما هم باید حفظ شود. تمامی مدیران کل و بخش کارشناسی معاونت تعاون در خدمت شما هستند. با هماهنگی در داخل وزارتخانه بین معاون اشتغال و معاون تعاون، سازمان فنی‌وحرفه‌یی، رفاه، صندوق مهر امام‌رضا، تامین اجتماعی هماهنگی‌هایی داریم که بهتر بتوانیم از بخش تعاون حمایت کنیم. این هماهنگی‌ها را بیرون از وزارتخانه هم پیگیری خواهیم کرد. چون تعاون یک حوزه میان‌بخشی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر