مسوولان با یک نگاه همه تعاونی‌ها را نبینند

۱۳۹۳/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۶۷

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که ضمن خیرمقدم به روسای اتحادیه‌های تعاونی‌های سراسری کشور با مشکلات آنها از نزدیک آشنا شده، می‌گوید: از پیامبر درس بگیریم که مهم‌ترین وظیفه خود را اخلاق می‌داند. جامعه‌یی که غیراخلاق می‌شود، رشد درستی در آن اتفاق نمی‌افتد. با پیشرفت هم عده‌یی از آدم‌های بدبخت و بیچاره له می‌شوند و پولدار غیراخلاق خانواده و جامعه‌اش را فاسد می‌کند. گوهر گمشده جامعه ما اخلاق است. تعاون هم بخش اخلاقی و عدالت‌جویانه اقتصاد است. امیدواریم که ما هم اخلاقی عمل کنیم و در پایان عمر وقتی به عملکرد خود نگاه می‌کنیم، ببینیم حق کسی را نخوردیم و اغماضی صورت نگرفته است. دکتر علی ربیعی در ادامه با اشاره به اینکه بخش‌هایی از صحبت‌های دوستان را نوشته و به آن پاسخ می‌دهد، می‌گوید: درصدد آن هستیم که اگر جایی واگذاری صورت بگیرد، بخش تعاون بی‌نصیب نماند. کمااینکه در سهام عدالت هم جنگ واقعی را پیش می‌بریم که سهم تعاون در آن گم نشود. ولی درحال حاضر همه‌چیز واگذار شده و چیزی نمانده که واگذاری آن به تعاون برسد ولی پیگیری آن را رها نخواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه در بحث‌ها در مورد بیمه‌ها صحبت شد، تاکید می‌کند: درصدد هستیم با 2هزار میلیارد که در بیمه بیکاری هزینه ‌می‌کنیم بتوانیم آن را به بخش‌ها وارد کنیم چه بهتر که وارد تعاونی‌ها بشوند. طی تفاهمنامه‌ای هماهنگ می‌کنیم که پول بیکاری را ما بدهیم اما کارگر در تعاونی‌ها کار کند. می‌خواهیم این پول کمک به تولید کند. تعاونی‌هایی که ظرفیت پذیرش نیروی انسانی دارند، اعلام آمادگی کنند. ما درحال حاضر 200هزار نفر را تحت پوشش بیمه بیکاری قرار داده‌ایم آنها در تعاونی‌ها کار کنند و حقوق آن را ما بدهیم. البته درصد بسیار کمی هم کارفرما به این کارگر بدهد تا بتوانند هزینه‌های خود را تامین کنند. بعد از یک سال از حداقل دستمزد او را افزایش می‌دهیم و بعد از گذشت ماه‌هایی که حقوق بیکاری به او تعلق می‌گیرد می‌تواند در تعاونی ماندگار شود. دکتر ربیعی با بیان اینکه در مورد اعتبارات و بیمه خسارت هم سخن به میان آمد، می‌گوید: این مورد را هم پیگیری کردیم و به‌دنبال آن هستیم که با تمام وزرا ملاقات کنیم. روی دو خواسته هم بیشتر نمی‌توان در این نشست تاکید کرد. وی با اشاره به اینکه ذهنیت بدی در مورد تعاون وجود دارد، می‌گوید: اکثرا ذهنیت درستی ندارند و نخستین گام ما این است که آن را درست کنیم. یک روز 80 نماینده مجلس را به وزارتخانه دعوت کرده و به آنها گزارش مفصلی دادیم و جزوه‌هایی را بین کل نماینده‌ها پخش کردیم. این تعامل با نمایندگان مجلس و وزرا در راستای یادآوری و اصلاح ذهنیت است. نامه‌یی هم خدمت مقام معظم رهبری فرستادیم و در آن اجازه دیدار تعاونی‌ها با ایشان را خواستار شدیم. دکتر علی ربیعی در ادامه می‌افزاید: در دانشگاه‌ها هم به‌دنبال آن هستیم که رشته‌های مرتبط با بخش تعاون از بین نرود. مبلغی هم به دانشگاه گرگان دادیم ولی متاسفانه آنها بدقولی کردند و در راستای برگزاری دکترای بخش تعاون اقدام نکردند. تدریس در سطح دکترای رشته‌های تعاون برایمان بسیار مهم است. با آقای فانی هم صحبت کردیم که بخش تعاون را در مدارس گسترش دهیم. در این مورد هم کارهای پژوهشی و تحقیقاتی زیادی صورت گرفته است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بحث تداخل وظایف بعضی از دستگاه‌ها با تعاون می‌گوید: قانون تعاون را به مجلس فرستاده‌ایم که باید رسیدگی شود. تا وقت رسیدگی زمان داریم که باز هم این قانون را بررسی کنیم و هرچی کم و کسر است باید در آن اصلاح کنیم.

دکتر ربیعی در ادامه می‌افزاید: بیمه رانندگان را هم دنبال خواهیم کرد ضمن آنکه در تعاونی اعتبار حتما پیگیری خواهیم کرد. از روزی که من شورای عالی اعتبار رفتم از حق تعاونی‌ها دفاع کرده‌ایم و گفته‌ایم که کل بخش تعاونی را با نگاه به یک تعاونی که می‌گویید 15هزارمیلیارد تومان دستش دارد و جواب پس نمی‌دهد، نبینید و آن را ملاک قرار ندهید. وی با تاکید روی مشاغل خرد تعاونی‌ها ادامه می‌دهد: ضمن آنکه توانسته‌ایم مجموعه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون را با خود همراه کنیم به‌دنبال آن هستیم که پول صندوق را بیشتر کنیم. در بخش مسکن هم در مصوبات دولت‌بندی اضافه کردیم که وزارتخانه بتواند گروه‌ها را معرفی کند. یک تفاهمنامه با وزارت مسکن امضا می‌کنیم که بتوانیم زمین‌هایی از آنها بگیریم و تعاونی‌ها را هم ذیل آن خواهیم آورد. کاری که باید انجام دهیم این است که واقعیت تعاون را به دیگران نشان دهیم و در داخل هم منسجم عمل کنیم.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه باید فرهنگ تعاون را در جامعه ترویج کنیم، می‌گوید: انسجام در بخش تعاون از مهم‌ترین اصول است. وقتی می‌گوییم بخش تعاون، منظور فقط وزارتخانه نیست بلکه شما هم در دل وزارتخانه هستید. من به تعاونی‌ها اعتقاد کامل دارم. کمتر از 1000روز اینجا هستیم. روزی 10ساعت هم که کار کنیم. 10هزار ساعت بیشتر وقت نداریم برای اینکه یادگاری خوبی از خود در بخش تعاون به‌جا بگذاریم. برای رسیدن به نتایج مطلوب باید جایگاه خود را در جامعه تقویت کنیم. اگر درکنار هم قرار نگیریم، نمی‌توانیم بخش را گسترش دهیم. در بحث توزیع «سبد حمایت غذایی» به تعاونی‌ها اتکا کردیم و من در دولت روسفید شدم. تعاملات درون‌بخشی را هم باید تقویت کنیم. از تجربه کشورهایی که در این زمینه پیشرفت داشتند هم استفاده کنیم.

دکتر علی ربیعی با بیان اینکه باید گفت‌وگوی اجتماعی تعاون را گسترش دهیم، می‌گوید: باید تشکلی درکنار شما باشد و یک روند دایمی بررسی مبانی و چالش را دنبال کنیم ضمن آنکه در ساختار اتاق تجدیدنظر کنیم و با 4-5 کمیته مشخص مناسب با نیازهای بخش تعاون همراه اتحادیه تشکیل دهیم و دایم در اصلاح قانون و اساسنامه تولید داشته باشد و به‌شدت هم یک درصد ارزش‌افزوده را دنبال کنند.

وی با تاکید بر اینکه روی تسهیلگر، حمایتگر و عدم مداخله تاکید دارد، می‌افزاید: تسهیلگر یعنی قوانین را به‌نفع تعاونی‌ها درست کنم. حمایتگر هم یعنی در کنار شما تعاون را گسترش دهم و اگر جایی زمین خوردید، کنارتان وزارتخانه را ببینید. سمت دیگر با دکان‌دار تعاون نمی‌توانم کار کنم. باید اعتقاد و فداکاری در آن وجود داشته باشد. بخش تعاون باید بتواند با اتاق تعاون و وزارتخانه به‌راحتی کار کند و همدیگر را تقویت کنند. عزم خود را هم برای دریافت تسهیلات از دولت برای تعاونی‌ها جزم کرده‌ایم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر