جزایر سه‌گانه ایرانی می‌مانند

۱۳۹۳/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۶۳۵


مهدی بیک این مختصاتی که امروز به‌نام «ایران» می‌شناسیم، سرنوشت پرفراز و فرودی را پشت‌سر گذاشته تا به میراث ماندگاری برای نسل‌های ایرانی بدل شود. در نهمین روز آذر (30نوامبر1971) ناوگان ایران جزایر ایرانی«ابوموسی»، «تنب بزرگ»و«تنب کوچک» را به قلمرو کشور بازگردانید تا از این تاریخ به بعد پرچم ایران بر بلندای جزایر سه‌گانه به اهتزار درآید. در جزیره ابوموسی، برادر امیر شارجه از واحدها و مقامات ایرانی استقبال کرد. این جزایر سه‌گانه از نقاط مهم استراتژیک خلیج‌فارس محسوب می‌شود و جزیره ابوموسی یکی از مراکز صدور نفت‌خام کشور است که با ظرفیتی قابل‌توجه فعالیت می‌کند. ابوموسی به‌همراه تنب بزرگ و کوچک اهمیت راهبردی بالایی دارند و مالکیت ایران بر بخش قابل‌ملاحظه‌یی از جنوب خلیج‌فارس و به‌ویژه تسلط ایران بر تنگه هرمز را تضمین می‌کنند. علاوه بر آن به‌دلیل عمق مناسب، تنها معبر حیاتی عبور نفتکش‌ها و کشتی‌های بزرگ جنگی در محدوده این جزایر قرار دارد. گردش مالی سالانه این جزایر کلیدی میلیاردها دلار برآورد شده است.


مصوبه مشارکت زنان در انتخابات لغو شد

امیراسدالله علم در آذرماه1341 (30نوامبر1962) به‌وسیله تلگراف به آن دسته از روحانیون کشور که به مصوبه 14مهر آن سال شورای وزیران اعتراض کرده بودند اطلاع داد که در جلسه هشتم‌آذرماه دولت (شورای وزیران) مصوبه مورد اعتراض لغو شده است.


تشابهات اقتصادی ایران و عراق

اخبار و رویدادهای اقتصادی کشور عراق، همیشه برای ایرانی‌جماعت جالب بوده است. در مسیر تاریخ هم یک زنجیره ارتباطی در حوزه‌های گوناگون اقتصاد، سیاست، فرهنگ و... میان دو ملت وجود دارد که سرنوشت این دو کشور را در کنار هم می‌نشاند. در یک چنین روزی در سال2008 رسانه‌های غربی به موضوع اقتصاد عراق پرداختند تا پاسخی برای این معادله کلیدی پیدا کنند که چرا کشوری که میلیاردها دلار درآمد ارزی از فروش نفت به‌دست می‌آورد، در فقر و مشکلات ریشه‌دار اقتصادی غوطه‌ور است. اخبار این رسانه‌ها از ذخیره ارزی بالای 50میلیارد دلاری و بدون استفاده این کشور حکایت داشت که تنها از فروش نفت حاصل شده بود. از این خبرها چنین برمی‌آمد که در آن سال صدور نفت عراق از سه‌میلیون بشکه در روز تجاوز کرده و از این بابت ایران را پشت‌سر گذاشته بود همچنین گزارش‌هایی از برخی سوء جریانات مالی در دستگاه دولتی عراق منتشر شده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر