خالق گنجشک‌های مینیاتوری در فکر پرندگان

۱۳۹۳/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۶۳۲

آیدین آغداشلو که با برپایی نمایشگاهی از آثارش یکی از روزهای رنگین پاییز هزار رنگ را در پایتخت و در گالری اثر رقم زد، می‌گوید که در همه سال‌های جنگ، بی‌پولی و گمنامی در کشور مانده و این نمایشگاه کارنامه اعمالش است.

آغداشلو که به‌تازگی مجموعه‌یی از آثارش را بعد از 40 سال به نمایش گذاشته، پیشنهاد برپایی این نمایشگاه را حدود سه سال پیش دریافت کرد و یک سالی هم طول کشید تا به برپایی این نمایشگاه رضایت دهد.

آغداشلو درباره برپایی نمایشگاه انفرادی آثارش بعد از 40سال می‌گوید علت اصلی برپا نکردن نمایشگاه این بوده که همیشه تک‌تک نقاشی کرده و تک‌تک فروخته و با آن زندگی کرده است. او می‌گوید که نمایشگاه نقاش به معنای اعلام دوره جدیدی از کارهای اوست نه تکرار آثار گذشته‌اش، هنرمند وقتی به کشف و شهود می‌رسد و معنایی را در خود می‌‌پرورد، نمایشگاه برگزار می‌کند، کتاب چاپ می‌کند، نمایش اجرا می‌کند یا فیلم می‌سازد. این نقاش که به‌تازگی 75ساله شده می‌گوید عمری برابر با عمر مدرنیست‌ها دارد. او متولد 1319 است و مدرنیست‌ها از سال 1328 بروز و ظهور یافتند.

آغداشلو برپایی این نمایشگاه را ادای دینی به مخاطبان و مردمی ذکر کرد که در طول این سال‌ها نان او را داده‌اند. به‌گفته وی؛ این پولدارها نبوده‌اند که نان او را داده‌اند بلکه این مردم بوده‌اند که نان او را داده‌اند و برپایی این نمایشگاه به نوعی نشان دادن نامه اعمال او به آنهاست؛ یک جور نامه اعمال، چه خوب و چه بد. این نویسنده و منتقد هنری همچنین از انتشار مجموعه مقالاتش از سوی نشر آبان خبر داد.آغداشلو می‌گوید کارهایش را انجام داده و حالا زمان مرخص شدن است. او می‌گوید: فکر می‌کنم دیگر می‌توانم بروم، چون از نظر خودم هیچ بدهی مطلقا به مردم ندارم. در سخت‌ترین لحظات در جنگ، بی‌پولی و بیکاری در کشورم مانده‌ام و کار کرده‌ام و حالا فکر می‌کنم دیگر بدهکار نیستم.

آغداشلو می‌گوید با مستقل عمل کردنش بسیار بسیار سخت بر او گذشته چون مستقل ماندن دشوار است. او گفت: بر من همچون دوزخی گذشت تا از معنای «خودم» محافظت کنم و در سیلاب جریان‌های روز خودم را رها نکنم. خالق گنجشک‌های مینیاتوری خود را افسرده می‌خواند و می‌گوید این افسردگی بیشتر شخصی است. و شاید حاصل خستگی از کار کردن زیاد باشد. او می‌خواهد در پاسخ به این افسردگی در پارک بنشیند و به گنجشک‌ها و سنجاب‌ها غذا بدهد...

مدیر گالری اثر درباره قیمت‌های آثار این هنرمند گفت در این نمایشگاه 12 تابلو نقاشی ویک مجسمه به نمایش درآمده که برخی آثار یک لته‌یی حدود 90 میلیون قیمت داشت اما به 120 تا 130میلیون تومان نیز خریدار داشت و آثار دو لته‌یی او نیز حدود 200 تا 250میلیون تومان فروخته شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر