اخبار کوتاه

۱۳۹۳/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۷۶۳

سهم 2/7 درصدی ایران از واردات نفت هند

به گزارش «تعادل» به نقل از اکونومیک تایمز، روزنامه دهلی‌نو می‌نویسد: «باتوجه به حجم درخواست بالای پالایشگاه‌داران در هند واردات نفت این کشور از ایران در ماه اکتبر نسبت به سال گذشته 60‌درصد افزایش داشته است» اکونومیک تایمز در ادامه این افزایش را چنین تحلیل می‌کند: «این افزایش واردات باوجود علایمی است که ممکن است ایران و قدرت‌های جهانی در مورد مساله انرژی هسته‌یی در آخرین مهلت آن که 24 نوامبر است، به توافق نرسند. » 6 قدرت جهانی-بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، ‌روسیه و ایالات‌متحده مشغول مذاکره با ایران هستند تا به این توافق برسند که تحریم‌های اقتصادی را بردارند و در مقابل ایران اطمینان دهد که هدف از برنامه‌های هسته‌یی تهران ساختن بمب نیست. ایران می‌گوید فعالیت‌های هسته‌یی این کشور صرفا برای نیازها و قدرت‌های مدنی است.

هر توافقی در شرایطی که بازارهای جهانی تحت فشار تقاضا قرار دارند ممکن است منجر به افزایش ناگهانی در صادرات نفت ایران شود.

هند، دومین مشتری ایران بعد از چین، روزانه 309هزار و 900بشکه نفت‌خام از تهران وارد کرده است. بر‌اساس اطلاعات به‌دست آمده از تانکری که از محل معامله رسیده این کشور بیشترین میزان واردات از ماه مارس و تا 28درصد را در ماه سپتامبر از ایران داشته است. واردات نفت هند از ایران در ماه‌های ژانویه و اکتبر 40‌درصد افزایش یافت که بخشی از آن به‌دلیل توافق موقتی بود که در نتیجه تاثیرگذاری تحریم‌های اروپایی حاصل شده بود.

رشد واردات نفت ایران در سال جاری همچنین به‌دلیل جهش ناگهانی از سطح پایین سال گذشته است؛ زمانی‌که محموله کشتی‌ها به‌دلیل مشکلات بیمه ناشی از تحریم‌ها به‌ویژه مابین ماه‌های آوریل تا آگوست دچار مشکل شدند. پالایشگر خصوصی، اسار اویل بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران در ماه اکتبر در کنار شرکت دولتی با مسوولیت محدود صنعت و پالایش مانگالو بوده است. این دو شرکت، تنها شرکت‌هایی هستند که به‌طور منظم و ماهانه نفت ایرانی را وارد می‌کنند. مجموع واردات نفتی هند در این ماه 3،63میلیون بشکه در روز بوده است که ایران در 10 ماهه نخست سال جاری سهمی 7.2‌درصدی از این واردات داشته است. این سهم نسبت به رقم 4.9‌درصدی سال گذشته افزایش را نشان می‌دهد.


فعالیت‌های مشترک پژوهشی و فناورانه ایران با نروژ

شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در حال انعقاد قرارداد همکاری پژوهشی و فناورانه در زمینه پروپیلن با یک شرکت معتبر نروژی بوده و تاکنون دو طرف به‌توافق تکنیکالی رسیده‌اند.

به گزارش شانا اسماعیل قنبری با بیان اینکه در صورت رفع مشکلات ارزی و حقوقی بین‌المللی به‌زودی قرارداد نهایی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت نروژی در زمینه تولید پروپیلن امضا خواهد شد، گفت: باتوجه به‌باز شدن فضاهای بین‌المللی و افزایش توانمندی این شرکت در دوره جدید به‌دنبال فعالیت‌های مشترک پژوهشی و فناورانه بامراکز دانش بنیان و پژوهشی داخلی و خارجی هستیم.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی افزود: برای دستیابی به‌دانش فنی روز و کاهش شکاف فناوری خود باشرکت‌های پیشرو نیازمند تعاملات بین‌المللی هستیم، از این رو ضمن باور توانمندی‌های خود، از تجارب و دستاوردهای شرکت‌های جهانی و پیشگامان داخلی و خارجی بهره می‌جوییم، چراکه این نوع همکاری در قالب اصولی می‌تواند آمیزه‌یی از بهره‌جویی از توان داخلی و تجارب جهانی باشد.

وی تصریح کرد: اجرای پروژه‌های پژوهشی مشترک در کنار شرکت‌های پیشرو فرایند یادگیری را عملی‌تر، سریع‌تر و موفق‌تر می‌کند، به‌عبارت دیگر ارتباط تنگاتنگ با متخصصان خارجی طی پروژه، تضمینی برای انتقال فناوری به‌داخل کشور است، تجربه‌یی که در هیچ سمینار، کارگاه آموزشی، دانشگاه و همایشی به‌دست نمی‌آید.

قنبری ادامه داد: البته در انتخاب همکار بین‌المللی به‌شرایط کلی جامعه، شرایط خاص شرکت خارجی، از نظر محیطی، سازماندهی و توانمندی فناورانه آن باید توجه کرد، از این رو ضروری است ایجاد فرصت‌ها و انتخاب همکار بین‌المللی متناسب با پتانسیل، ظرفیت و توانمندی سازمان انجام شود.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی افزود: این شرکت در مقاطع زمانی مختلف و متناسب با ‌فضای جامعه بین‌الملل اقدام به‌برقراری ارتباطات بین‌الملل کرده است، برخی شرکت‌های اروپایی به‌دلیل شرایط ایجاد شده باوجود انعقاد قرارداد در سال‌های گذشته حاضر به ادامه همکاری و فعالیت در ایران نیستند، در حالی که سال‌های گذشته ساخت و نصب پایلوت‌ها در اروپا به‌صورت skid mounted به ایران حمل و در سایت‌ها نصب می‌شد، در حالی‌که در چندساله پس از آن و با افزایش فشارهای بین‌المللی این کار دیگر امکانپذیر نبود.

وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه آموزش یکی از دستاوردهای پژوهش صنعتی است، آموزش در پرورش نیروهای شرکت از جمله پژوهشگران آن نقش مهمی دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر