نذری مردم اهواز با سینی حضرت قاسم (ع)

۱۳۹۳/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۳۰۷

ماه محرم فرقی نمی‌کند کجای ایران باشی. مردم در تمام شهرها آنقدر به شهدای کربلا عشق و ارادت دارند که در هر شرایطی، آداب و سنن مخصوص منطقه خود در ماه محرم را اجرا می‌کنند.

مردم اهواز هم، مانند سایر مردم ایران در طول روزهای محرم به اشکال مختلف عزاداری می‌کنند و حال و هوای خاصی دارند. در اهواز و در ایام ماه محرم مردمی که نذر دارند، سفره حضرت ابوالفضل‌(ع) و سفره حضرت‌رقیه‌(س) می‌اندازند و با امید به شفای بیماران خود، انواع نذری از جمله آش، شله‌زرد، نان و پنیر و شیرینی تدارک می‌بینند و بعد از دعا، این خوردنی‌ها بین میهمانان توزیع می‌شود.

اما شب هشتم ماه محرم هم مراسم سینی حضرت‌قاسم(ع) برگزار می‌شود. ‌روی این سینی، پارچه سبز ‌کشیده می‌شود و آجیل مشکل‌گشا، شمع، گلاب، حنا، شیرینی و میوه در سینی قرار می‌گیرد. سینی‌ها که آماده شد روی سر مردم قرار داده می‌شود و عزاداری انجام می‌شود. هرکدام از مردم شهر که حاجتی دارند، نذر می‌کنند که اگر حاجت روا شدند برای سال آینده، یک سینی آماده کنند.

اما در شهرستان شوشتر، مردم در هریک از روزهای ماه محرم، به یک زیارتگاه می‌روند. روز ششم محرم دسته‌های عزاداری به سمت مقام صاحب‌الزمان(عج) و در روز هفتم به مقام سیدمحمد گلابی رفته و برای حضرت قاسم(ع) و شیخ شوشتری که در این محل مدفون شده، به عزاداری می‌پردازند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر