«مهمان‌های ناخوانده» در فهرست میراث ناملموس

۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۰۰۳

قصه مهمان‌های ناخوانده به همت دفتر آثار و حفظ و احیای میراث و دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با شماره ۱۳۹۴ در فهرست میراث ناملموس ثبت شد.

به گزارش مهر لیلا کفاش‌زاده، مسوول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه و کارشناس این پرونده با اعلام این خبر گفت: قصه مهمان‌های ناخوانده، قصه‌یی قدیمی است که سینه‌به‌سینه توسط مادربزرگ‌ها یا دایه‌ها برای کودکان روایت شده است. او با اشاره به جمع‌آوری و چاپ قصه مهمان‌های ناخوانده در دهه ۳۰ توسط مهدی صبحی گفت: این قصه برای نخستین ‌بار در سال ۱۳۴۵ توسط فریده برجام بازنویسی و در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ شد.

او با بیان اینکه فریده فرجام این قصه را در دهه 20و در دوران کودکی خود از دایه‌اش شنیده بود، گفت: فرجام بعدها که به عنوان کار حرفه‌یی به دنبال بازنویسی این قصه بود، شاهدهای مختلف آن را به دست آورد و با یک نگاه پژوهشی قصه را بازنویسی کرد.

کفاش‌زاده گفت: قصه مهمان‌های ناخوانده افزون بر اینکه یکی از قصه‌های قدیمی فولکلور محسوب می‌شود، نخستین کتاب کودک چاپ کانون نیز است. این کارشناس کودک قصه مهمان‌های ناخوانده را قصه‌یی مبتنی بر ارتباط انسان و حیوانات و فوایدی که حیوانات برای انسان دارند، دانست و گفت: دوستی شخصیت‌های متضاد مثل سگ و گربه در کنار هم مفهوم صلح را از راه قصه‌گویی به کودکان می‌آموزد و والدین و حتی مربیان از راه روایت و قصه‌گویی می‌توانند مفهوم صلح و دوستی و پذیرش تفاوت‌ها را به کودکان بیاموزند.

او با اشاره به اینکه حیوانات در این قصه از قبل با پیرزن آشنا نبودند و آشنایی بعدا رخ داد، گفت: این قصه می‌تواند به خوبی مفهوم مدیریت بحران را به کودکان بیاموزد و موضوع پناهجویی که پدیده سال‌های اخیر است را به طور غیرمستقیم به آنها آموزش دهد. مسوول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آشتی با محیط‌زیست، ترویج فرهنگ صلح، ارتباط بین نسلی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز را از دیگر وجوه این اثر ناملموس عنوان کرد. به گفته کفاش‌زاده، ثبت این قصه کمک می‌کند تا به کودکان بیاموزیم چگونه در کشوری با تنوع قومی زندگی کنند و تفاوت‌های قومی را به عنوان یک برتری و نه یک نقطه ضعف بپذیرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر