روبات‌های والیبالیست به میدان می‌آیند

۱۳۹۶/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۰۰۵


محققان ژاپنی موفق به طراحی و توسعه روبات‌هایی شدند که والیبال بازی می‌کنند. به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، این روبات‌ها که دقیقا حرکات انسان را تقلید می‌کنند، هر کدام از سه بازوی روباتیک تشکیل شده و توسط رایانه هدایت می‌شوند.

آنها می‌توانند به‌عنوان حریف تمرینی بازیکنان والیبال به خدمت گرفته شوند. همچنین آنها به‌عنوان یک هم‌تیمی با بازیکنان همکاری کرده و اجازه ورود توپ رقیب به زمین را نمی‌دهند. این محققان ژاپنی ادعا می‌کنند که سرعت این روبات‌ها بسیار بالا بوده و حتی می‌توان آنها را چابک‌تر از بهترین بازیکنان والیبال در زمین دانست. این روبات‌ها که «block machine» نام دارند، می‌توانند تا 3.7متر در ثانیه حرکت کنند و از انسان‌ها پیشی بگیرند. سازندگان این روبات‌ها اظهار کردند که نتایج آزمایش این روبات‌ها در تیم ملی والیبال بانوان ژاپن موفقیت‌آمیز بوده است. در حال حاضر این روبات‌ها تنها قادر به انجام حرکات از پیش تعیین شده هستند اما محققان همچنان در حال تلاش هستند تا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی بتوانند قابلیت‌های این روبات‌ها را افزایش دهند.

ژاپن همواره یکی از پیشروهای طراحی و تولید انواع روبات بوده است. از طرفی استفاده از روبات‌هایی که قادر به شبیه‌سازی حرکات انسانی هستند یکی از ابزارهای مفید برای ارتقای مهارت ورزشکاران در جلسات تمرینی است. این امر سبب شد محققان دانشگاه تسوکوبای ژاپن با همکاری فدراسیون والیبال این کشور سیستم روباتیکی را طراحی کنند که هم‌اکنون از آن به‌عنوان حریف تمرینی تیم ملی والیبال بانوان ژاپن استفاده می‌شود. این روبات‌های والیبالیست نقش مدافعان روی تور را که با پرش و بالا بردن دست‌های خود در لب تور مانع از خوابیدن توپ‌های حریف در زمین خودی می‌شوند، ایفا می‌کنند. اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر بیان کنیم این سیستم از سه جفت بازوی روباتیک تشکیل یافته که توسط کاربر رایانه در لب تور به چپ و راست حرکت کرده و بازی مدافعان لب تور را تقلید می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر