پایبندی بیشتر زنان به کپی‌رایت در موسیقی

۱۳۹۶/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۰۰۴

گروه گوناگون سرقت آثار هنری همیشه چالشی برای هنرمندان و صاحبان اثر بوده است. در این میان، آلبوم‌های موسیقی بیشتر از سایر آثار هنری، درگیر این موضوع بوده‌اند. همواره خسارت‌های فراوانی به تهیه‌کنندگان و هنرمندان صاحب اثر از طریق کپی‌ غیرقانونی، دانلود و... وارد می‌شود. پس از گسترش استفاده از اینترنت و قابلیت دسترسی به سایت‌های مختلف، دانلود و نشر غیرمجاز آثار موسیقی، بازار داغی پیدا کرد. در سال‌های گذشته، دانلود آهنگ‌ها و آلبوم‌های موسیقی از سایت‌ها و شنیدن آنها به صورت آنلاین، شایع‌ترین فرم سرقت موسیقی به شمار می‌رود. در حال حاضر، با ورود نرم‌افزارهای جدید، تبدیل فرمت‌ در آلبوم‌های موسیقی، بالاترین آمار سرقت موسیقی را به خود اختصاص داده است. این نرم‌افزارها امکاناتی را فراهم می‌کنند تا کاربر به راحتی بتواند آلبومی را که به صورت سی‌دی عرضه شده تغییر فرمت داده و منتشر کند؛ با این کار امکان دانلود تک‌آهنگ در فضای مجازی فراهم می‌شود که درنهایت بازار خرید قانونی دیجیتال را از بین می‌برد.

در آخرین گزارش‌های به دست آمده از نقض کپی‌رایت آثار هنری، انواع مختلف سرقت‌ آثار موسیقی و شایع‌تر بودن آنها بررسی شده است. این بررسی از مردان و زنان در رده‌های سنی مختلف در طول 6 ماه صورت گرفته است.

آن‌طور که در این بررسی آمده، دزدی آثار موسیقی توسط مردان در مقایسه با زنان آمار بیشتری را به خود اختصاص داده است. این موضوع را شاید بتوان مربوط به این دانست که در برخی موارد دانلود و نشر آثار موسیقی برای مردان نوعی امرار معاش شناخته می‌شود، همچنین مردان به‌دلیل حضور بیشتر در فعالیت‌های آنلاین، دسترسی بیشتری هم به اینترنت دارند. آن‌طور که این گزارش نشان می‌دهد در طول 6ماه مورد بررسی، مشخص شده که حدود 30درصد از مردانی که کاربر اینترنت هستند، آثار موسیقی را به‌صورت غیرقانونی دانلود می‌کنند. این آمار در تبدیل فرمت و نشر غیرقانونی آثار به 35درصد می‌رسد. در واقع این شیوه دزدی آثار موسیقی در میان مردان رایج‌تر است. حدود 40درصد از مردان نیز از طریق سایر شیوه‌ها از قبیل تکثیر غیرقانونی سی‌دی و کپی‌های غیرمجاز به سرقت آثار موسیقی مشغول هستند. همان‌طور که اشاره شد، در میان زنان، سرقت موسیقی کمتر دیده شده است. در این گزارش حدود 16درصد از زنانی که در اینترنت فعالیت می‌کنند، آثار موسیقی را به صورت غیرقانونی دانلود می‌کنند که این درصد در مورد تغییر فرمت و نشر غیرقانونی آثار موسیقی به 26درصد می‌رسد. حدود 30درصد از زنان نیز از طریق سایر شیوه‌های سرقت موسیقی که در بالا ذکر شد به فایل‌های موسیقی دسترسی پیدا می‌کنند.

طبق این گزارش، بیشترین آمار نقض کپی‌رایت و استفاده غیرقانونی از آلبوم‌های موسیقی به جوانان 16 تا 24 سال اختصاص دارد. در سایر گزارش‌هایی که درباره استفاده از اینترنت و فضای مجازی منتشر شده، این رده‌ سنی از گروه‌هایی هستند که بیشترین استفاده را از اینترنت دارند. این موضوع و مهارت‌هایی که این سنین در استفاده از نرم‌افزارها و سایت‌های مختلف دارند، باعث شده که حدود 50درصد آنان، به تغییر فرمت و نشر غیرقانونی آثار موسیقی مشغول باشند. همچنین نزدیک به 35درصد از جوانان در این گروه سنی، از طریق دانلود غیرقانونی به فایل‌های موسیقی موردنظر خود دست پیدا می‌کنند. بعد از آنها، افراد 25 تا 34سال بیشترین آمار سرقت موسیقی را به خود اختصاص داده‌اند. بیش از 25درصد افراد در این گروه سنی از طریق دانلود غیرمجاز آثار موسیقی را می‌شنوند و حدود 40درصد از آنها به تغییر فرمت و نشر غیرقانونی آثار می‌پردازند. نزدیک به 46درصد از این افراد هم از طریق سایر شیوه‌های اعلام شده، حق کپی‌رایت را در آثار موسیقی نقض می‌کنند.

این شیوه دسترسی به آثار موسیقی در میان افراد 35 تا 64 سال، کاربرد کمتری دارد. ظاهرا دسترسی کمتر به اینترنت، گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ و سایر ابزار دیجیتال، باعث می‌شود این افراد کمتر از سایر گروه‌های سنی به سرقت آثار موسیقی تمایل داشته باشند.

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، تغییر فرمت و نشر غیرقانونی آثار موسیقی، در میان سایر شیوه‌های سرقت موسیقی در تمام گروه‌های مورد بررسی بیشترین آمار را به خود اختصاص می‌دهد. طبق نظر کارشناسان، از مهم‌ترین چالش‌هایی که در حوزه کپی‌رایت وجود دارد، مساله تعداد افراد در تکثیر غیرقانونی موسیقی نیست. به نظر می‌رسد که سرقت در حوزه موسیقی به صورت یک فرهنگ غالب برای بیشتر مردم تعریف شده است. شاید اگر با فرهنگ‌سازی، عموم جامعه آگاه شوند که کپی و دانلود رایگان یک اثر موسیقی یک عمل غیراخلاقی است قطعا طور دیگری به این مساله نگاه می‌کنند. همین مساله می‌تواند آمار سرقت در موسیقی را به‌طور چشمگیری کاهش دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر