جای خالی «آتوود» در فینال جایزه زنان بریتانیا

۱۳۹۶/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۳۴۷

جایزه ادبیات زنان بریتانیا که با عنوان بیلیز شناخته می‌شود درحالی فهرست نامزدهای نهایی خود را اعلام کرد که نام مارگارت آتوود، نویسنده نامدار کانادایی در این فهرست دیده نمی‌شود. به گزارش مهر به نقل از گاردین در انتخابی غیرمنتظره یک کتاب علمی- تخیلی که تصویری از جهانی ارائه کرده که در آن زنان با قدرت گسترده می‌توانند در برابر مردان ایستادگی کنند و حتی آنها را بکشند به عنوان یکی از فینالیست‌های جایزه بیلیز که به ادبیات زنان اهدا می‌شود به فهرست نهایی راه یافت.

نائومی آلدرمن، خالق این کتاب با عنوان «قدرت» یکی از ۶ فینالیست این دوره از جایزه بیلیز است. این جایزه ۳۰هزار پوندی برای حمایت از ادبیات زنان نویسنده اهدا می‌شود و از سال ۱۹۹۶ تاکنون اهدا شده است. اسامی فینالیست‌های این دوره در مراسمی که دیروز در لندن برگزار شد، اعلام شد. در این فهرست لیندا گرانت یکی از برندگان پیشین این جایزه نیز جای دارد. ایوبامی-آدبایو یک نویسنده نوقلم نیز موفق شده تا به عنوان فینالیست خود را بالا بکشد.

کتاب آلدرمن که چهارمین اثر وی است، رمانی درباره یک دختر نوجوان است که قادر است با یک لمس، فردی را بکشد. به گفته رییس هیات داوران خوانندگان مرد یا زن با خواندن نخستین صفحه از این کتاب جذب آن می‌شوند و نمی‌توانند آن را پایین بگذارند. در این فهرست ۳ نویسنده بریتانیایی جای گرفته‌اند که شامل آلدرمن با رمان «قدرت»، گرانت با رمانی با عنوان«دایره تیره» که در دهه ۱۹۵۰ می‌گذرد و گویندولاین رایلی برای رمان «عشق اول» هستند.

آدبایو، نویسنده نیجریایی نیز با نخستین رمانش با عنوان «با من بمان» در این فهرست حضور دارد. رمان او در نیجریه و در دهه ۱۹۸۰ اتفاق می‌افتد. سی‌ای مورگان، نویسنده امریکایی دیگر فینالیست این فهرست است که با عنوان «ورزش پادشاهان» در این رقابت بالا آمده است. این کتاب نقدی بر رقابت است. مدلاین تین، نویسنده کانادایی نیز با رمانی با عنوان «نگو چیزی نداشتیم» که فینالیست جایزه بوکر هم بود در این فهرست جای دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر