زمینی با دمای اضافه

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۹۰۱

گروه گوناگون از زمان شروع دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، خبرهای بسیاری مبنی بر بی‌توجهی او به مسائل محیط‌زیستی منتشر شده است. اسکات پروت، رییس آژانس حفاظت محیط‌زیست دولت ترامپ نیز اخیرا اعلام کرده است که به تغییرات اقلیمی و توافق‌های حفاظت از محیط زیست اعتقادی نداشته و باور ندارد که دی‌اکسیدکربن یکی از عوامل اصلی تغییرات آب‌وهوایی است. این نظریه به نوعی تبرئه انسان‌ها از تاثیر در گرم شدن کره زمین است. این مخالفت‌ها در حالی بیان شده که امریکا یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده co2 معرفی شده و نقش co2 در بالا بردن دمای زمین به صورت علمی ثابت شده است.

اندازه‌گیری و ثبت دمای زمین برای نخستین بار در سال 1880 آغاز شد. در آخرین اطلاعات به دست آمده از ناسا و سازمان اداره ملی اقیانوسی و جوی، روند افزایش دمای کره زمین از سال 1880 تا 2016 و افزایش انتشار co2 در جو زمین از سال 1985 تا 2017 مقایسه شده است.

بنابر اطلاعات منتشر شده، با توجه به افزایش بیش از حد دما در تمام نقاط زمین، سال 2016 گرم‌ترین سال از 1880 تاکنون بوده است. طبق این گزارش‌ها، فعالیت‌های انسانی عامل اصلی افزایش بی‌سابقه دما بوده است. در سال 1880 دمای کره زمین نزدیک به 0.02- درجه سانتیگراد اندازه‌گیری شده بود و در سال 2016، میانگین سالانه دمای کره زمین به 0.99 درجه سانتیگراد افزایش یافت. طبق گزارش‌های به دست آمده سال 2016، سومین سالی بود که دمای زمین به صورت متوالی افزایش پیدا کرده بود که منجر به ثبت رکوردی جدید شد.

تا پیش از این، تنها یک بار در سال‌های 1939 تا 1941 چنین افزایش دمایی برای زمین ثبت شد. از سال 1880 تا قبل از سال 1940، نوسان‌های افزایش دما چشمگیر نبود. از سال 1939 تا 1941 دمای کره زمین به 0.25 درجه سانتیگراد افزایش یافت. هرچند که این بازه زمانی تا پیش از این به عنوان سال‌های گرم‌ زمین معرفی شده بود، اما دمای کره زمین فاصله بسیاری با دمای سال‌های اخیر داشت. افزایش دمای زمین از حدود سال 1940 تقریبا کنترل شده و در بعضی سال‌ها با کاهش روبه‌رو بود. این کاهش تا سال 1980 دوام آورد و پس از آن، حرکت صعودی افزایش دمای زمین، غیر قابل کنترل شد و با سرعت چشمگیری همراه بود. در این سال، علاوه بر افزایش دما که منجر به گسترش خشکسالی و آتش‌سوزی جنگل‌ها شد، تغییرات اقلیمی دیگری نیز به وجود آمد. آن‌طور که در گزارش‌ها گفته شده، حوادث هواشناسی مانند توفان‌ها، سیل، رانش زمین افزایش 3 برابری داشت. همچنین در این سال، میزان انتشار دی‌اکسیدکربن به 350 ppm نزدیک شد. آن‌طور که تحقیقات نشان می‌دهد، حد مجاز co2 در جو زمین، در حدود 350 ppm است و تا پیش از این، آخرین زمانی که زمین عددی بیشتر از این حد را در انتشار دی‌اکسیدکربن تجربه کرد در حدود 4 میلیون سال پیش بوده است.

آن‌طور که در گزارش ناسا و سازمان اداره ملی اقیانوسی و جوی آمده، میزان co2 منتشر شده در اتمسفر در سال 1955، در حدود 314.6 ppm بود و تا سال 1980 رشد ملایمی داشت اما هیچ سالی با کاهش روبه‌رو نبوده است. در سال 2017، میزان انتشار دی‌اکسیدکربن به بالاترین میزان خود رسید و از حد مجاز گذشت. در این سال انتشار co2 به 405.6 ppm افزایش یافت. دانشمندان تخمین زده‌اند که حتی اگر انسان‌ها تولید دی‌اکسیدکربن را خاتمه دهند باز هم تا 10سال آینده شاهد کاهش غلظت دی‌اکسید‌کربن در زمین نخواهیم بود.

بر اساس تحقیقات انجام‌شده، تاثیر اجزای طبیعی بر افزایش دما تقریبا صفر بوده و فعالیت‌های انسانی باعث شده تا 2016 گرم‌ترین سال تاریخ باشد. مهم‌ترین بخش از این فعالیت‌ها نیز به تولید بیش از حد گازهای گلخانه‌یی به‌ خصوص دی‌اکسیدکربن مربوط می‌شود.

با توجه به اطلاعات منتشر شده، افزایش دما در سال‌ 2016 تا حدی بوده که منجر به گرم شدن هوا در قطب نیز شده است. به‌طوری که مساحت یخ‌های سطح آب در قطب شمال کاهش پیدا کرده است. در واقع فعالیت انسانی، سال 2016 را به گرم‌ترین سال تاریخ تبدیل کرده است. افزایش بی‌سابقه انباشت دی‌اکسیدکربن در جو زمین زنگ هشداری برای سران کشورهای جهان است چراکه هیچ کشوری نمی‌تواند خود را از تبعات افزایش گرمای زمین مصون بداند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر