آثار تاریخی جاجرم در انتظار جهانی شدن

۱۳۹۵/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۸۵۴


معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد: پرونده کاروانسراهای زنجیره‌یی برای ثبت در فهرست آثار جهانی در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، محمدحسن طالبیان که از مهم‌ترین آثار تاریخی شهرستان جاجرم در استان خراسان شمالی بازدید کرد، گفت: کاروانسراهای متمایز در استان خراسان شمالی با مدیریت صحیح و مرمت مناسب می‌توانند در این فهرست قرار گیرند.

او پس از بازدید از رباط قلی، خانه‌های تاریخی در روستای تاریخی خراشا، روستای کرف، بافت تاریخی جاجرم، خواجه علی‌بن مهذیار، آب انبار جاجرم و مسجد جامع این شهرستان، مرمت و حفاظت از این بناهای تاریخی را در اولویت اعلام کرد. وی با تاکید بر اینکه بافت تاریخی جاجرم به عنوان قدیمی‌ترین و منسجم‌ترین بافت تاریخی خراسان شمالی محسوب می‌شود از این رو حفاظت از آن باید مورد توجه جدی مردم و تمامی دستگاه‌ها قرار گیرد، افزود: بافت تاریخی جاجرم با ۱۸هکتار وسعت نیازمند ساماندهی بیشتر است. معاون میراث فرهنگی پس از بازدید از کاروانسرای رباط قلی، مرمت این کاروانسرا توسط استادکاران بومی را مورد تحسین قرار داد و گفت: سال گذشته که از کاروانسرای قلی بازدید کردم، وضعیت بسیار اسفناکی داشت اما امسال با تجربه استادکاران بومی، سقف‌ها و ستون‌های آن بی‌نظیر مرمت شده است. وی بیان کرد: معاونت میراث فرهنگی کشور تمام تلاش خود را می‌کند تا با تخصیص اعتبار، زمینه‌یی فراهم کند تا مرمت این کاروانسرا تمام شود و دیگر کاروانسراهای این شهرستان نیز مورد کاوش و مرمت قرار گیرند. طالبیان افزود: بناها و محوطه‌هایی که در شهرستان جاجرم واقع شده است، ثروت فرهنگی مردم این منطقه به شمار می‌روند و لازم است با مشارکت میراث فرهنگی، مردم و تمام دستگاه‌های شهری این مواریث فرهنگی حفظ شوند. معاون میراث فرهنگی کشور همچنین پس از بازدید از خانه بنی‌هاشم (شاه‌نشین) در روستای تاریخی خراشا که مرمت آن سال گذشته به اتمام رسیده و خانه فخر نبوی خواستار مرمت سریع بناهای مهم و شاخص این روستای تاریخی شد. به گفته وی ۳۰۰روستای تاریخی در برنامه ششم توسعه قرار گرفته‌اند که قرار است با مساعدت بنیاد مسکن احیا شوند. با توجه به اهمیت روستای تاریخی خراشا لازم است که این روستا نیز در این فهرست قرار گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر