چین؛ غول تجارت‌ آنلاین

۱۳۹۵/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۶۸۰

گروه گوناگون

با وجود اینکه زمان زیادی از عمر تجارت الکترونیک نمی‌گذرد اما این نوع تجارت، نقش بسزایی در زندگی روزمره ایفا کرده، به‌طوری‌که اجتناب از آن کار آسانی نیست. یکی از کاربردی‌ترین مصارف اینترنت در دنیای امروز، بحث تجارت الکترونیک و خرید و فروش‌های اینترنتی است. برای این نوع تجارت، مدل‌های مختلفی تعریف شده که از مهم‌ترین آنها b2c است که به معنی تجارت الکترونیکی بین بنگاه‌ و مصرف‌کننده است که بیشتر شامل خرده‌فروش‌ها می‌شود.

طبق گزارش‌های به دست آمده، چین بزرگ‌ترین و سریع‌ترین بازار برای تجارت آنلاین بین بنگاه‌های تولیدی و مصرف‌کننده است. در سال 2015، بالغ بر 766.5 میلیارد دلار تجارت آنلاین b2c در چین صورت گرفته که در سال 2016 به رقمی معادل 975 میلیارد دلار افزایش یافته است. این افزایش چشمگیر، نشان‌دهنده پیشرفت چین در زمینه تجارت آنلاین است. آنطور که در بسیاری از تحقیقات آمده، عرضه آنلاین لامپ‌های LED یکی از مهم‌ترین دلایل رشد تجارت الکترونیکی در این کشور بوده است.

همانطور که گفته شد، چین در سال‌های اخیر یکی از کشورهای فعال و پرقدرت در زمینه خرید و فروش آنلاین است و حتی بسیاری از سایت‌های خرده‌فروشی در این کشور به‌عنوان غول‌های جهانی در زمینه تجارت آنلاین شناخته می‌شوند.

امریکا یکی دیگر از کشورهایی است که بالاترین میزان تجارت الکترونیکی را دارد. رشد فروش آنلاین در امریکا در سال‌های 2015 و 2016، نسبت به چین رقم کمتری را نشان می‌دهد. فروش آنلاین b2c در امریکا در سال 2015 حدود 595.1 میلیارد دلار بوده که در سال 2016 این رقم به 648.6 میلیارد دلار افزایش یافته است. طبق گزارش‌های به دست آمده، چین و امریکا بیشترین رقابت را در تجارت الکترونیکی دارند و بالاترین درصد فروش آنلاین را در 2سال اخیر به خود اختصاص داده‌اند.

بریتانیا نیز یکی از کشورهایی است که تجارت الکترونیک در آن رونق فراوانی دارد و ارزش مبادلات آنلاین b2c در سال 2016 به 192.5 میلیارد دلار رسیده است؛ هرچند در مقایسه با چین و امریکا رقم کمتری را در این نوع تجارت به خود اختصاص داده، اما تجارت آنلاین در این کشور اهمیت ویژه‌یی دارد. این اهمیت را افزایش فروش آنلاین b2c نسبت به سال 2015 در این کشور تایید می‌کند.

ژاپن، فرانسه و آلمان از دیگر کشورهایی هستند که تجارت الکترونیک در آنها اهمیت بسیاری دارد. طبق پژوهش‌های صورت‌گرفته، آلمان یکی از مهم‌ترین بازارهای تجارت الکترونیک در اروپا به شمار می‌رود. در سال‌های گذشته سهم آلمان در این نوع تجارت از بریتانیا و فرانسه نیز بیشتر

بود.

آنطور که در گزارش‌ها آمده، الگوی B2Bمهم‌ترین الگوی تجارت الکترونیک در آلمان است و در فروش آنلاین b2c نیز فروش قابل توجهی به این کشور اختصاص یافته است. در سال 2015 درآمد حاصل از فروش آنلاین b2c در آلمان، حدود 66.2 میلیارد دلار بود که در سال 2016 به 74.1 میلیارد دلار افزایش یافته است.

کره جنوبی، کانادا، هند و روسیه از دیگر کشورهایی هستند که در تجارت الکترونیک، سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند. آنطور که در گزارش‌ها پیش‌بینی شده، روسیه می‌تواند منافع فراوانی در بازارهای تجارت الکترونیکی کسب کند.

معاملات B2B و b2c در دنیای ارتباطات و فضای مجازی توانسته‌اند جایگاه ویژه‌یی را به خود اختصاص دهند. اکثریت مردم به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی کالاها بیشتر با سایت‌های b2c تحت‌عنوان آگهی یا فروشگاه‌های اینترنتی آشنایی دارند. در این میان بسیاری از سایت‌های موفق در جهان با شناخت صحیح از این نوع معاملات تجاری، توانسته‌اند ارتباط موثری بین تجار و فعالان اقتصادی در جهان ایجاد کنند. تجارت الکترونیکی تحولی است که در عرصه تجارت و اطلاعات ایجاد شده و برای گسترش و پذیرش آن، فراهم آوردن پیش‌نیازهایش حیاتی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر