آثار تاریخی ایران به آلمان می‌رود

۱۳۹۵/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۳۶۷

مدیر موزه ملی ایران گفت: آثار تاریخی ایران روز ۱۶ اسفندماه برای شرکت در یک نمایشگاه به آلمان ارسال می‌شود. جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران با بیان اینکه آثار تاریخی ایران روز ۱۶ اسفندماه برای شرکت در یک نمایشگاه به آلمان ارسال می‌شود، گفت: تا زمانی که هیات عالی مجوز را صادر نکند، فهرست آثار قطعی نمی‌شود.

وی درباره اینکه هر بار در اظهارنظرهای متفاوت، تعداد آثار ارسالی تغییر می‌کند، گفت: ارسال آثار یک پروسه طولانی دارد. علت تفاوت در تعداد آثار به خاطر این است که هیات کارشناسی ممکن است اثری را قابل ارسال نداند. اگر تعداد ۴۰۰ شیء به ۶۰۰ شیء افزایش یابد یا برعکس چه اتفاقی می‌افتد؟ تعداد مهم نیست. ارزش آثار مهم است.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور نیز در گفت‌وگویی درباره تعداد نهایی آثار ارسالی گفت: تعداد دقیق آثار ارسالی هنوز نهایی نشده چون باید کارهای مجوز این لیست نهایی شود. این فهرست در اختیار مدیر موزه ملی ایران است. باید اول مجوز ارسال اشیا صادر شود. وی بیان کرد: انتخاب‌کننده این آثار تنها موزه ملی ایران نیست بلکه برای آن کمیته‌یی تشکیل می‌شود و هیات کارشناسی این کار را انجام می‌دهند. طالبیان درباره اینکه چه تعداد از این آثار از جنس طلا هستند، گفت: در میان این اشیا طلا هم وجود دارد اما برخی آثار طلا نیست اما ارزششان از طلا هم ممکن است، بیشتر باشد. پیش از این محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور یک بار از ارسال ۱۰۰شیء و بار دیگر از ارسال ۴۰۰ شیء تاریخی از ایران به آلمان برای شرکت در نمایشگاه آثار تاریخی با موضوع آب و صحرا خبر داده بود. یک سال قبل نیز برخی خبرها از به نمایش درآمدن آثار تاریخی ایران در آلمان و اتریش حکایت داشت. در آن زمان، مدیرکل امور موزه‌های کشور از برپایی نمایشگاه‌هایی از آثار تاریخی ایران در آلمان و اتریش خبر داده و گفته بود: برپایی این برنامه‌ها مستلزم مذاکره و توافق‌های دوجانبه است. در نظر داریم تا برای سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ نمایشگاه‌هایی از آثار تاریخی ایران را در کشورهایی مانند آلمان و اتریش برگزار کنیم. برای این اقدام باید مذاکرات بین دو کشور انجام شود و تفاهمنامه‌هایی به امضا برسد. وی تاکید کرد: با برگزاری این نمایشگاه‌ها تاریخ، فرهنگ و هنر مردم هر سرزمین به مردم جهان معرفی می‌شود. از سوی دیگر رسالت موزه‌ها در معرفی تمدن سرزمین‌های دیگر به مردمی است که امکان سفر به کشورهای مختلف را ندارند. بر همین اساس سازمان میراث فرهنگی فعالیت‌های خود را در قالب برپایی نمایشگاه‌های متعدد آغاز کرده که یکی از مهم‌ترین آنها، نمایشگاه هفت هزار سال تمدن ایران بود که در ۱۶ کشور دنیا برپا شد. کارگر گفت: قرار است ما میزبان نمایشگاه‌هایی از آثار تاریخی کشورهای دیگر در ایران باشیم و آثار ما هم به دیگر کشورها برای نمایش برود. به همین دلیل در مذاکراتی با راین ولفز رییس نمایشگاه‌های بین‌المللی آلمان قرار شد، نمایشگاهی از آثار تاریخی ایران در شهر بن آلمان برپا و در مقابل نیز نمایشگاهی از آلمان در کشور ما برگزار شود، اما این مذاکرات در قالب تفاهمنامه‌یی در ماه‌های آینده به امضا می‌رسد. این فعالیت‌ها موافقان و مخالفان خود را دارد. برخی معتقدند که انتقال آثار تاریخی ایران به خارج از کشور، خطر کردن روی میراث فرهنگی است. محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول سازمان میراث فرهنگی پیش از این در این رابطه گفته بود: ما تاکنون دو نمایشگاه در ایتالیا و هند داشتیم. همچنین با آلمان برای برگزاری نمایشگاه در این کشور قرارداد قطعی بسته‌ایم؛ فرانسه، مکزیک، ژاپن، چین، سنگاپور و ارمنستان نیز متقاضی برگزاری نمایشگاه از آثار ایرانی هستند و کشورهایی مانند انگلستان، سوییس و بلژیک نیز علاقه‌مندند، نمایشگاهی که در آلمان برگزار می‌شود؛ در این کشور‌ها هم برگزار شود.

وی در پاسخ به اینکه بسیاری از انتقال آثار تاریخی و باستانی به خارج از کشور نگران هستند، اظهار کرد: نگرانی‌ها باید استدلال داشته باشد، ما همه از خانه که بیرون می‌آییم یا بچه‌هایمان را که بیرون می‌بریم نگرانیم، اما زندگی مسائلی دارد که باید به آن بپردازیم و نمی‌توانیم از خانه خارج نشویم.

کارگر ادامه داد: اگر با این استدلال پیش برویم؛ برای مثال باید بگوییم که تیم ملی فوتبالمان از کشور خارج نشود، چرا که خطرناک است. این‌گونه در هیچ مسابقه بین‌المللی نمی‌توانیم، شرکت کنیم. همچنین می‌توانیم، بگوییم در داخل کشور هم که بازیکنان پرواز می‌کنند، خطرناک است و از خانه هم که بیرون می‌آیند؛ ممکن است، تصادف کنند و خطرناک باشد، حتی در خانه هم خطر هست و ممکن است؛ زلزله بیاید. آیا برای اشیا در موزه هم خطری نیست؟ آیا سرقت در مورد آنها انجام نمی‌شود؟ آیا پایگاه‌ها در معرض تخریب یا قاچاق نیستند؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر