بفرمایید آ‌ش عباسعلی!

۱۳۹۳/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۲۴

بیشتر ما از بین انواع مختلف ‌آش، با نام و طعم آش‌ رشته، جو و نهایتا آش شله قلمکار آشنا هستیم. البته بعضی استان‌ها و شهرها و قومیت‌های مختلف هم آش‌های مخصوص به خود را دارند که طبیعی است با نام آنها آشنا نباشیم. اما به‌جز این مساله اسم برخی از این آش‌ها جدا از ناآشنا بودن، عجیب و غریب است. مطمئنا خیلی از شما تا به حال اسم‌ آش عباسعلی را نشنیده‌اید و الان با شنیدن این اسم کلی تعجب کرده‌اید.‌ آش عباسعلی یکی از آش‌های معروف و سنتی کرمانشاه است. این آش ترکیبی از غلات، حبوبات و گوشت است. اگر مایل هستید، این آش را میل کنید، مواد لازم و دستور تهیه آن را به شما می‌دهیم.

مواد لازم:

نخود ................................................. نصف پیمانه

لوبیا چیتی ...................................... نصف پیمانه

لوبیا سفید ....................................... نصف پیمانه

گندم پوست کنده ............................. 5/1پیمانه

برنج .................................................. نصف پیمانه

عدس ............................................... نصف پیمانه

گوشت دنده گوسفندی ..................... 300گرم

پیاز درشت برای پیاز داغ ................................ 5عدد

سیر برای سیر داغ ................................. 10حبه

نعنا خشک برای نعناع داغ، نمک و زردچوبه، فلفل سیاه و قرمز و روغن حیوانی: به‌میزان لازم


طرز تهیه: حبوبات را یکی دو روز قبل خیس کرده و چند بار آب آن را عوض کرده و با هم بپزید. حبوبات بعد از پخته شدن باید به‌راحتی با فشار دو انگشت له شود و سفت نباشد. برنج را هم خیس کرده و کنار بگذارید.

گوشت و گندم را جدا از هم پخته و در اواسط پخت برنج را به گندم اضافه کرده تا با هم بپزند، گوشت را ریش ریش کرده و با تمامی مواد پخته شده روی شعله گذاشته و نمک و فلفل و زردچوبه اضافه کرده و بگذارید تا‌ آش جا بیفتد. طوری که دانه‌های گندم و برنج تقریبا در آن نامشخص شود و هر چند وقت یک‌بار، هم بزنید تا ته نگیرد. این آش به واسطه داشتن گوشت، کشدار شده و هر چقدر مزه تند داشته باشد خوشمزه‌تر است. مقدار کمی از پیاز داغ را برای تزیین نگه دارید و بقیه را برای خوشمزه‌تر شدن به آش اضافه کنید، چند جوش که زد و با پیاز داغ مزه‌دارتر شد شعله را خاموش کرده و روغن حیوانی اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. هر چقدر روغن حیوانی و پیاز داغ بیشتر باشد خوشمزه‌تر و بهتر می‌شود ولی چون بعضی از افراد محدودیت خوردن روغن حیوانی دارند میزان آن را کمتر یا از روغن زیتون استفاده کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر