اجراهای متنوع در دومین شب جشنواره موسیقی

۱۳۹۵/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۸۶۰

دومین شب از ششمین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر با تک‌نوازی پیانو نگار مرادی آغاز شد. به گزارش هنرآنلاین، این هنرمند 17ساله که رتبه اول جشنواره موسیقی جوان را کسب کرده است، اجرای خود را با «سه قطعه جادویی» اثر دیمیتری شوستاکوویچ آغاز کرد و پس از آن قطعه‌یی از بلابارتوک با نام «الگرو باربارو» را از حفظ و با تسلط زیاد اجرا کرد.

پس از آن نوبت به مریم صوفی رسید که پشت پیانو قرار گیرد و قطعه‌یی از موریس راول به نام «سناتین شماره 1» را بنوازد. این هنرمند جوان هم بدون استفاده از پارتیتور به اجرای آهنگی زیبا پرداخت که شروعی آرام داشت و پس از آن در فضایی محکم و پرشتاب ادامه یافت و سرانجام به آرامش رسید.

بخش بعدی برنامه به اجرای پیانو توسط رضا طاهری و مطهر حسینی اختصاص داشت. این دو نوازنده پشت یک پیانو نشستند تا سونات برای پیانو چهاردست اثر فرانسیس پولانک را اجرا کنند. برنامه بعدی باز هم به پیانوی چهاردست اختصاص داشت اما این ‌بار اثری از یک آهنگساز جوان ایرانی نواخته شد. کارن سلاجقه و علیرضا خیابانی قطعه«فیروزه» اثر آفتاب درویشی را اجرا کردند درحالی که این آهنگساز ساکن هلند در تالار حضور داشت و شنونده اثر خود بود. این قطعه که در فضایی آرام و وهم‌آلود آغاز شد در ادامه به فضایی پر شتاب و پریشان رسید و سرانجام با سکوتی ناگهانی به پایان رسید.

محمدامین میرهاشمی، نوازنده بعدی بود که با گیتار خود به صحنه آمد و قطعه‌یی از اشکان خمسه‌پور به نام «دیالوگ برای گیتار سولو» را اجرا کرد. این قطعه که در سبک موسیقی معاصر ساخته شده بود با تکنیک‌های غیرمعمول نوازندگی و تولید صدا از قسمت‌های مختلف ساز همراه بود. پس از آن حسین عبداللهی، نوازنده فلوت هم به صحنه آمد تا «روندو برای فلوت و گیتار» اثر علیرضا مشایخی اجرا شود. با پایان اجراهای تکی و دو نفره نوبت به کوارتت متزو رسید تا برای اجرای قطعاتی از کومیتاس، آهنگساز شهیر ارمنی به صحنه بیاید. امیرمحمد کاظمی ویولن1؛ بهار فلسفی ویولن2؛ ساغر مقدم‌فر آلتو و سهراب ملک‌زاده ویلنسل به اجرای 4 قطعه که روی تم آوازهای محلی ارمنی نوشته شده بود، پرداختند. این قطعات زیبا که پیش از این در آلبومی به نام مینیاتورهای کومیتاس با اجرای کوارتت کومیتاس منتشر شده بود برای بسیاری از علاقه‌مندان موسیقی آشناست و اجرای آنها توسط کوارتت متزو هم با استقبال مخاطبان مواجه شد. بخش دوم برنامه با اجرای گروه کر تنال به رهبری میلاد عمرانلو آغاز شد. در این بخش 7 قطعه به زبان‌های ایتالیایی و انگلیسی توسط 25خواننده سوپرانو، آلتو، تنور و باس اجرا شد که اثر آهنگسازانی مانند آرو پارت، توماس کاپلین و... بودند. آخرین قطعه در این بخش درحالی اجرا شد که خانم‌ها روی زمین نشسته و حرکات نمادینی مانند برداشت محصول از زمین انجام می‌دادند سپس یکی‌ یکی از جا برخاسته و شروع به خواندن کردند. زمانی که اعضای گروه دستان خود را به نشانه دعا بالا گرفتند صدای آنها به اوج رسید و پس از آن دوباره در آرامش ادامه یافت. پایان‌بخش شب دوم جشنواره اجرای جالب توجه آنسامبل پرکاشن تهران بود. مدتی طول کشید تا انواع سازهای کوبه‌یی که معمولا در ارکسترهای بزرگ استفاده می‌شوند و کمتر به چشم تماشاگران می‌آیند، روی صحنه چیده شوند تا در این برنامه حضوری مستقل از سازهای دیگر داشته باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر