امیر راد، کیوریتور ششمین فستیوال «سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» و مدیر کانون نیومدیای موزه هنرهای معاصر از فراز و فرودهای این دوره فستیوال گفت و تاکید کرد: ششمین فستیوال «سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» از روز یکشنبه ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۵ در موزه هنرهای معاصر تهران کار خود را آغاز کرده است. این رویداد که امسال توسط کانون نیومدیای موزه هنرهای معاصر تهران در بخش اجرایی برگزار میشود با کیوریتوری امیر راد در ششمین دوره خود حوزه «ویدیو پرفورمنس» را نیز اضافه کرده است. این فستیوال هر سال میزبان ۳۰هنرمند در حوزههای گوناگون هنری است که طی 30روز به اجرای پرفورمنس آرتهای خود میپردازند.
به گزارش مهر، نخستین فستیوال در سال ۹۰ و در گالری«ایست» برگزار شد. در آن تاریخ تعداد پرفورمنس آرتیستها به ۱۰نفر هم نمیرسید و این تعداد هم اکثرا متمرکز بر این مدیوم نبودند یعنی در کنار آفرینش با سایر مدیومها گاهی نیز آثاری در این مدیوم تولید میکردند. در آن سالها حوزه تئوری و تحلیلهای مکتوب چه کتاب و چه مطبوعات با یک زمین بایر مواجه بودیم و کمتر نشانی از توجه به این مدیوم دیده میشد و یک یا دو موردی هم که بود مملو از سوءتفاهمهای تئوریک بود. وی ادامه داد: دگردیسی جریانهای هنری در حوزه هنرهای تجسمی از سویههای فرهنگی و هنری به سویههای تجاری و مالی یک روند تکرار شونده در تاریخ هنر هر منطقه است و ایران هم مستثنا نیست و اصولا هم این امر به خودی خود مذموم نیست اما در مقایسه ایران با غرب تفاوت در تعادل این دو سویه پدیدار میشود. بخشی از این تعادل مرهون فعالیت هنرمندان و واکنشهای هنری آنهاست که نمود این واکنشها در مدیومهای معاصر-بهدلیل ماهیت و ویژگیهای آنها- امکان ظهور و بروز بهتری مییابد. به این ترتیب و با توجه به گرایش پیشین خودم به حوزه نیومدیا و جای خالی توجه جدی به مدیومهای معاصر ازجمله پرفورمنس آرت و نبود کنش و واکنش مناسب در این عرصه، «فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» زاده شد.