جست‌وجو برای حلقه گمشده تاریخ در خراسان

۱۳۹۵/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۲۷۴

باستان‌شناسان آلمانی و ایرانی برای یافتن حلقه مفقوده ادوار مختلف تاریخی در شهر مدفون‌شده ریوی خراسان شمالی در تلاش هستند. آنان همچنین نیم نگاهی به ارتباط آثار کشف شده در این منطقه با شهر تاریخی نسا در ترکمنستان دارند.

به گزارش ایسکانیوز، آنطور که مورخان گفته‌اند مناطقی از شمال‌شرق ایران و مناطق جنوب‌غربی عشق‌آباد کنونی ترکمنستان، زادگاه سلسله «پارت» و خاستگاه اصلی «اشکانیان» بوده، مناطقی که زمانی مرکز تصمیم‌گیری شاهان این سلسله‌ها بود اما هم‌اکنون در دل زمین فرو رفته است و به همین منظور باستان‌شناسان کشورهای گوناگون در حال رمزگشایی آثار به جامانده از تمدن و فرهنگ این سلسله‌ها هستند.

باستان‌شناسان آلمانی هر روز با نظم کاری خاص خود با ابزارآلات باستان‌شناسی در هوای سرد پاییزی و زیر صفر در شهر تاریخی ریوی شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی کندوکاو می‌کنند تا رازهای باستانی را که در لایه‌های گوناگون این خطه نهفته است، برای همگان آشکار کنند. اهمیت این تپه تاریخی یا همان شهر باستانی ریوی به‌حدی است که محمدرضا صالحی استاندار خراسان شمالی در یکی از نشست‌های شورای برنامه‌ریزی استان در ماه جاری خواستار ثبت جهانی آن در فهرست جهانی شد.

دیاکونوف یکی از تاریخ‌نویسان مشهور هم در کتاب «اشکانیان» خود به معرفی شهرهای این‌ دوره ‌پرداخته است و می‌نویسد: «شهرهایی از نوع پولیس در دوره‌‌ سلوکیان بنا شدند و تعداد این شهرها در زمان پارت‌ها به‌مراتب افزوده‌ گشت. » براساس نوشته این تاریخ‌نویس، شهر نسا در زمان اشکانیان‌ ترقی زیادی کرد و دیگر شهرهای این سلسله از جنوب رشته‌های کوه‌های کپه داغ و دریای خزر تا دریاچه آرال هم گسترش یافت.

سرپرست هیات کاوش‌های باستان‌شناسی تپه تاریخی ریوی شهرستان مانه و سملقان گفت: «یافته‌های باستان‌شناسی و انجام آزمایش کربن 14 روی نمونه‌های زغالی نشان داد، محوطه تاریخی ریوی در بردارنده لایه‌های استقراری و شواهد باستان‌شناختی از دوران آهن 2 تا دوران اسلامی است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر