کابینه بی‌سوادها

۱۳۹۵/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۲۷۲

گروه گوناگون| انتخابات ریاست‌جمهوری در هر کشوری معمولا چالش‌هایی در پی دارد. انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری امریکا، یکی از پرحاشیه‌ترین انتخابات در سال‌های اخیر بود. از دارایی‌های کاندیدای انتخاب ‌شده گرفته تا صحبت‌های نژادپرستانه همچنین موضع‌گیری‌های عجیب ترامپ در مقابل کشورهای مختلف.

این روزها اما بحث‌ها روی دیگری به خود گرفته است. بر این اساس با توجه به معرفی کابینه از سوی دونالد ترامپ که او آن را کابینه‌یی با بالاترین ضریب هوشی نامیده، بازار بحث‌ها درباره شخصیت، سابقه، تحصیلات و موضع‌گیری‌های این کابینه داغ شده است. در یکی از گزارش‌هایی که اخیرا منتشر شده، وضعیت تحصیلات کابینه او و مقایسه آن با کابینه دولت اوباما به صورت دقیق مورد بررسی قرار گرفته است.

آن طور که در این بررسی آمده، اوباما، مدرک علوم سیاسی خود را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرده و فارغ‌التحصیل دکترای حقوق از دانشگاه هاروارد است. در مقابل آن طور که از گزارش‌ها به دست آمده، دونالد ترامپ نخستین رییس‌جمهوری در طول 25سال گذشته خواهد بود که هیچ‌ مدرک تحصیلی‌ مشخصی از او جز معادل لیسانس در رشته اقتصاد از دانشگاه پنسیلوانیا ‌به ثبت نرسیده است.

همچنین در این گزارش گفته شده جان کینگ جونیور، وزیر آموزش و پروش کنونی دولت اوباما مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه هاروارد اخذ کرده است. او مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را نیز از دانشگاه کلمبیا همچنین مدرک دکترای حقوق را از دانشگاه ییل دریافت کرده است. این درحالی است که دونالد ترامپ بعد از پیروزی در انتخابات، الیزابت پتسی دوس را به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت خود پیشنهاد کرد. این وزیر پیشنهادی تنها مدرکی که دارد، کارشناسی از کالج کالوین است. به عقیده برخی از صاحب‌نظران، این انتخاب ترامپ برای آموزش و پرورش کشور نه تنها ناامیدکننده بلکه می‌تواند خطرناک باشد.

در این گزارش مهم‌ترین تفاوتی که در کابینه اوباما و ترامپ به چشم می‌خورد مربوط به وزرای انرژی است. استیون چو، نخستین وزیر انرژی در دوره اول ریاست‌جمهوری اوباما، فیزیکدان و برنده جایزه نوبل بود. او درحال حاضر در دانشگاه استنفورد مشغول به تدریس است. چو، مدرک دکترای فیزیک خود را از دانشگاه برکلی کسب کرده بود. پس از استیون چو، ارنست مونیز به عنوان وزیر انرژی در دولت اوباما منصوب شد. او نیز لیسانس فیزیک خود را از کالج بوستون با نمره ممتاز گرفت و دارای دکترای فیزیک از دانشگاه استنفورد است. درحال حاضر او رییس مرکز تحقیقات ام‌‌ای‌آتی هم است. اما ریک پری، وزیر پیشنهادی انرژی در کابینه ترامپ در رشته شیمی شکست خورده و تنها موفق به کسب مدرک کارشناسی در رشته جانورشناسی از دانشگاه تگزاس شده است. او که فرماندار تگزاس هم بود، نتوانسته در هیچ رشته‌یی مدرک کارشناسی ارشد اخذ کند. او که در رقابت‌های مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا رقیب و منتقد ترامپ بود به تدریج دیدگاهش را نسبت به ترامپ تعدیل کرد و از علاقه‌اش به همکاری با او خبر داد. ریک پری همچنین در سال 2012 برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا اعلام آمادگی کرد؛ اما گاف وی هنگام نام بردن «وزارت انرژی امریکا» در یک مصاحبه خبرساز شد. وی اعلام کرده بود اگر رییس‌جمهوری شود 3 وزارتخانه را حذف خواهد کرد. یکی از آنها «وزارت انرژی» بود؛ اما پری هنگام مصاحبه نام وزارت انرژی را فراموش کرد.

آخرین وزرای مقایسه شده در این گزارش، وزیر خزانه‌داری دولت اوباما و وزیر پیشنهادی ترامپ است. درحال حاضر وزیر خزانه‌داری امریکا، جک لو است. این وکیل و مسوول دولتی دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه هاروارد و مدرک حقوق از دانشگاه جورج تاون است. او پیش از این رییس مدیریت و بودجه در دولت‌های اوباما و کلینتون بود. در مقابل او استیون منوچین قرار دارد. ترامپ این بانکدار پیشین و سرمایه‌گذار بخش خصوصی را برای وزارت خزانه‌داری خود معرفی کرده و این درحالی است که او در هیچ رشته‌یی مدرک کارشناسی ارشد اخذ نکرده است. تنها عضو تحصیلکرده کابینه ترامپ، ‌وزیر پیشنهادی برای توسعه شهری است. دکتر کارسون که زمانی رقیب ترامپ بود، جراح است.

شاید به نظر برخی از کارشناسان، دولتمردان بیشتر از مدرک تحصیلی به تجربه نیاز داشته باشند اما آن طور که در این گزارش اشاره شده است هر دو گزینه برای قرار گرفتن در سمت وزارت بسیار مهم است. اغلب ایده‌های جدید، فرهنگ‌ها و دیدگاه‌های متفاوت در محیط‌های دانشگاهی پرورش می‌یابد. به‌ خصوص در مورد وزارت آموزش و پرورش، تجربه محیط‌های دانشگاهی می‌تواند برای حضور در کابینه بسیار موثر باشد. اما اعضای کابینه ترامپ در یک چیز مشترک هستند و آن «ثروت» است. اکثر اعضای کابینه ترامپ ثروتمند هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر