کوتاه‌ترین داستان دنیا از زبان همینگوی

۱۳۹۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۲۶


مهرنوش سلوکی| ارنست همینگوی کوتاه‌ترین داستان جهان را در برابر یکی از دوستانش که ادعا کرده بود با ۶کلمه نمی‌توان داستان نوشت، نوشته است. اگر تا به حال این اثر همینگوی را نخوانده‌اید، آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

«For Sale: Baby Shoes, Never Worn»

برای فروش: کفش بچه، هرگز پوشیده نشده

نوشته بالا فقط یک جمله نیست، بلکه کوتاه‌ترین داستان جهان است که توسط «ارنست همینگوی» نوشته شده. گفته می‌شود «ارنست همینگوی» این داستان ۶کلمه‌یی را برای شرکت در یک مسابقه داستان کوتاه نوشته و برنده مسابقه نیز شده است. ارنست همینگوی در یکی از نواحی ساکت و آرام اطراف شیکاگو (اوک پارک، ایلینویز) در سال ۱۸۹۹ متولد شد و ماهیگیری، قایقرانی، اسکی و مشتزنی را آموخت. ارنست، مدرسه رفتن را دوست نداشت، اما درس در دبیرستان اوک پارک را به سهولت به پایان رساند. در اکتبر ۱۹۱۷ به‌عنوان خبرنگاری تازه‌کار در روزنامه استار کانزاس سیتی مشغول به کار شد. این نشریه درجه یک به کارکنان خود کتاب راهنمایی می‌داد که در آن توصیه شده بود: «جملات کوتاه... پاراگراف‌های موجز و فشرده... قاطع و صریح... منفی‌بافی نکنید.»

سبک همینگوی بدین‌گونه شکل گرفت. روزنامه‌نگاری با ذوق او جور درآمد، لیکن او شور و شوق حیطه گسترده‌تری را در سر می‌پروراند. نقص در چشم چپش موجب عدم صلاحیت خدمت در ارتش شد، ولی در صلیب‌سرخ امریکا در آوریل ۱۹۱۸ نام‌نویسی کرد و با سمت راننده آمبولانس، نخست در جبهه فرانسه و سپس در جبهه ایتالیا در جنگ جهانی اول شرکت کرد.

همینگوی سی‌وهفت ساله بود که مادرش برای هدیه کریسمس، برای او پاکتی پست می‌کند که حاوی یک تپانچه عتیقه پدرش بود. همینگوی برنده نوبل ۱۹۵۴پیش از آنکه یک نویسنده باشد یک یاغی امریکایی و یک شکارچی ماهر بود. از همین روست که عجیب به‌نظر نمی‌رسد وقتی همسر او ساعت دو و نیم صبح با صدای گلوله از خواب می‌پرد و با جسد خون‌آلود همینگوی مواجه می‌شود، نخستین نکته‌یی که نظرش را جلب می‌کند این است که نویسنده کتاب وداع با اسلحه، خود را با تفنگ شکاری محبوبش کشته است. در هر صورت او ارنست همینگوی فقید بود و هیچ‌گاه تیرش به خطا نمی‌رفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر