زمانی که افراد فوت شده هم یارانه می‌گیرند

۱۳۹۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۱۳

مهدی بیک| از زمانی که مفهومی ذیل عنوان «یارانه‌های نقدی» در اتمسفر «اقتصادی» و «معیشتی» کشورمان ظهور پیدا کرد تا به امروز بسیاری از کارشناسان پرداخت «نقدی» یارانه‌ها را یکی از عوامل اصلی آشفتگی اقتصاد ایران قلمداد می‌کنند که باید هرچه سریع‌تر جلو آن گرفته شود. هرچند دولت تدبیروامید در ابتدای زعامت بر ساختار اجرایی کشور تلاش کرد که این روند را معکوس کند؛ اما بنا به دلایل گوناگون این امر تا به امروز محقق نشده است. یک سال پیش درچنین روزی (۲2مهر 1392) محمدباقر نوبخت، معاون رییس‌جمهور و سخنگوی دولت در یک برنامه تلویزیونی گفت که «اغنیا نیازی به کمک نقدی دولت ندارند.» اما با وجود گذشت بیش از یک سال از صحبت‌های آقای سخنگو، دولت هنوز نتوانسته نسخه شفابخشی برای به تعادل کشاندن یارانه‌ها ارایه کند.

اجرای طرح پرداخت نقدی یارانه در زمان دولت «احمدی‌نژاد» آغاز شد و همه ثبت‌نام کرده‌ها، مشمول دریافت کمک نقدی ماهانه شدند. جالب اینجاست که در ادامه مشخص شد که تعداد یارانه‌بگیران از میزان کل جمعیت کشورمان هم بیشتر شده و اسامی بسیاری از افراد«فوت شده» نیز در سیاهه یارانه بگیران قرارگرفته‌اند.


نرخ دوگانه دلار دربازارهای تهران

می‌گویند ثبات در بازارهای ارزی و مالی یکی از نشانه‌های برنامه‌ریزی اصولی دولت‌هاست. اما طبق گزارش خبرگزاری‌های تهران در روز 22مهر91 در مرکز مبادلات ارزی (وابسته به بانک مرکزی) نرخ دلار امریکا برای فروش 2545تومان تعیین و بهای فروش آن روی تابلو صرافی‌ها 3260 تومان درج شد. حادثه‌ای که در نوع خود کم‌نظیر است. این خبرگزاری درگزارش خود افزوده بود که در این روز بهای فروش سکه بهار آزادی یک میلیون و 300 هزارتومان بود. بهای سکه طلا در زمان پیروزی انقلاب حدود «80 تومان» بود و دلار در قیمت پایه «هفت تومان» قرار داشت.


پیش‌بینی شکست کاپیتالیسم و دلایل آن

پروفسور آلبرت بلومبرگ، فیلسوف چپگرای امریکایی که 91 سال عمر کرد و از خود ده‌ها کتاب و مقاله و یک روش تفکر فلسفی و اقتصادی عمیق باقی گذارده در یک چنین روزی در سال1997 درگذشت. تلاش او در جهت اصلاح نظام‌های اقتصادی و اجتماعی جوامع بشری بود. وی پیش‌بینی کرد که به همان دلایلی که نظام مارکسیستی شوروی به خاموشی گرایید، نظام کاپیتالیستی غرب هم از میان خواهد رفت. بلومبرگ معتقد بود که هر کدام از نظام‌های «مارکسیستی» و «کاپیتالیستی» برای ارتقا وتکامل به یک رقابت فعال نیاز دارند و فروپاشی اتحادیه جماهیر «شوروی» در نهایت به سقوط «غرب» می‌انجامد.


وقتی دولت امریکا سهام می‌خرد

بحران بانکی و اعتبارات مالی، رقابت اتومبیل‌سازهای سایر کشورها، گرانی بنزین، بالا رفتن دستمزدها، کاهش هوس به نو کردن غیرضروری خودرو و... صنعت اتومبیل‌سازی امریکا را در اکتبر 2008 به دست‌انداز انداخت. هرسهم جنرال موتورز (بزرگ‌ترین کمپانی اتومبیل‌سازی امریکا) که در سال 2007 چهل و دو دلار و 64 سنت بود نهم اکتبر 2008 به چهار دلار و 76 سنت کاهش یافت که شایعه اعلام ورشکستگی آن به گوش رسید که دولت واشنگتن از طریق دادن وام و به دست گرفتن قسمتی از سهام، جنرال موتورز را نجات داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر