جدال بانکی اروپا و آمریکا

۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۷۰۲


فایننشیال تایمز:

این روزنامه تیتر یک خود را به تصمیم تازه اتحادیه اروپا اختصاص داده است. بر این اساس، اتحادیه اروپا قصد دارد طرحی را به اجرا بگذارد که براساس آن هزینه وام‌دهندگان غیراروپایی در کشورهای اروپایی بالا می‌رود. بر این اساس، اتحادیه اروپا بعد از واسطه‌گری‌هایی که امریکا در سال 2014 با بنگاه‌های هلدینگ اروپایی داشت، این طرح را برای تلافی تصمیمات گذشته امریکا ارائه کرده است. در عین حال این روزنامه گزارش داده است که تصمیم فوق می‌تواند بر لندن که به‌تازگی قصد جدایی از اتحادیه اروپا را کرده است نیز تاثیرگذار باشد. این طرح تازه درحالی است که پیش از این نیز جدال میان بانک‌های امریکایی و اروپایی وجود داشته تا جایی که این مساله به مساله برجام و تحریم‌های علیه ایران نیز کشیده شده بود. بر این اساس، برخی کارشناسان بر این باورند که مشکل اصلی همکاری نکردن برخی بانک‌های اروپایی با بانک‌های ایران، «مساله امریکا» است. اشاره آنها به «رفتار گذشته» امریکا در جریمه کردن برخی بانک‌های بزرگ اروپایی به‌دلیل همکاری با ایران در سال‌های اخیر و البته «ترس از بازگشت‌پذیری احتمالی تحریم‌ها» در آینده است.


وال‌استریت ژورنال:

مساله تاثیر انتخاب ترامپ بر بازارهای سهام امریکا به تیتر یک این روزنامه تبدیل شده است. این روزنامه از صعود بازارهای سهام نیویورک خبر داده است. این گزارش درحالی است که کمی قبل نیز حدود 300 امریکایی با تجمع در پارکی در شهر نیویورک، علیه دونالد ترامپ تظاهرات اعتراضی برپا کردند. در حالی که کمتر از یک ماه تا زمان مراسم تحلیف رییس‌جمهور بعدی امریکا باقی مانده است، تظاهرات اعتراضی علیه او در برخی شهرهای این کشور همچنان ادامه دارد.

معترضان ضمن سر دادن شعارهایی علیه ترامپ، اعتراض خود را علیه افزایش حملات و آزارهای نژادپرستانه علیه اقلیت‌ها در امریکا پس از پیروزی ترامپ ابراز کردند. تجمع صدها امریکایی در پارک بروکلین نیویورک درحالی برگزار شد که رسانه‌های مختلف از افزایش حملات نژادپرستانه و تشدید احساسات ضداقلیت‌ها در امریکا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور خبر می‌دهند. در یکی از همین موارد، چندی قبل بود که یک زن امریکایی -ایرانی در مترو با حملات لفظی زنی امریکایی مواجه شد و لقب «تروریست خاورمیانه‌یی» را دریافت کرده بود.


تایمز:

روزنامه تایمز چاپ لندن، تیتر یک خود را به جدل پوتین با ناتو اختصاص داده است. تایمز نوشته است که پوتین به‌دلیل تهدیدی که این روزها به سمت اروپا روانه شده، موشک‌های خود را روانه مواضع ناتو کرده است. در همین حال، کمی قبل نیز وزارت دفاع روسیه در پی واکنش تند ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری این کشور به ناتو، سامانه دفاع موشکی را در مرزها مستقر کرد. پوتین اعلام کرده بود که مسکو تدابیری را در واکنش به گسترش محدوده عملیاتی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نظر گرفته است. پوتین گفت: «چرا باید واکنش ما در قبال توسعه محدوده عملیاتی ناتو انعطافی و منفعل باشد؟ ما درباره نحوه تصمیم‌گیری در ناتو نگران هستیم.» ویکتور اوزروف رییس کمیسیون دفاعی و امنیتی شورای فدرال (مجلس اعلای پارلمان روسیه) نیز گفته بود: «مسکو سامانه دفاع موشکی اس400 و موشک‌های بالستیک اسکندر خود را در منطقه کالینینگراد مستقر خواهد کرد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر