رشته‌هایی که بیکاری ندارند

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۷۲

گروه گوناگون| وقتی که صحبت از انتخاب رشته تحصیلی به ‌میان می‌آید، شاید میزان علاقه به آن رشته اهمیت زیادی پیدا کند اما با نگاهی به بازار کار، اهمیت شرایط اشتغال در آن رشته تحصیلی دوچندان می‌شود. گاهی حتی شرایط مناسب اشتغال باعث می‌شود، رشته تحصیلی خاصی در اولویت انتخاب قرار ‌گیرد. در آمار جدیدی که منتشر شده است، لیستی از رشته‌های تحصیلی که بهترین بازار کار را دارند، معرفی شده تا علاقه‌مندان بتوانند به راحتی چشم‌انداز شغلی خود را بر اساس رشته‌های فوق ترسیم کنند.

بازار کار همواره یکی از دغدغه‌های افراد برای ادامه تحصیل در سطح آموزش عالی است. بر این اساس مساله اشتغالزایی در رشته‌های دانشگاهی همواره برای کشورها حایز اهمیت است. اگر هماهنگی بین رشته‌های تحصیلی ایجاد شده در دانشگاه‌ها و نیاز بازار کار وجود نداشته باشد، دانش‌آموخته‌های بسیاری در حوزه‌های نامرتبط مشغول به کار می‌شوند. همین موضوع می‌تواند باعث هدر رفتن هزینه‌های بسیار شود. این هزینه‌ها شامل هزینه‌هایی است که دولت و فرد در دوران تحصیل می‌پردازند که در کنار آن باید به هزینه‌هایی که فرد با اشتغال در حوزه‌های نامرتبط می‌پردازد نیز اشاره کرد.

به نظر می‌رسد، حوزه‌های پزشکی و درمان از نیازهای مهم کشورها به حساب می‌آیند. چرا که رتبه اول تا چهارم در بین رشته‌هایی با کمترین نرخ بیکاری به این گروه اختصاص دارد. در این گزارش، تکنیسین فناوری پزشکی از رشته‌هایی است که کمترین میزان بیکاری را دارد.‌ درصد اشتغالزایی در این تخصص 98.6‌درصد است. این آمار نشان‌دهنده این است که ‌درصد زیادی از افراد بعد از اتمام تحصیلاتشان در این رشته به راحتی جذب بازار کار می‌شوند. هرچند که شاید این آمار در داخل کشور چندان مصداق نداشته باشد چرا که در سال‌های گذشته رشته‌های پزشکی در داخل کشور با مشکلات اشتغال روبه‌رو بوده‌اند.

با این حال در آمارهای جهانی اعلام شده در این میان پرستاری از رشته‌هایی است که بالاترین میزان اشتغال را به خود اختصاص داده است. میزان اشتغال 97.8درصدی در این رشته پرستاری را به دومین رشته با پایین‌ترین نرخ بیکاری تبدیل کرده است. جایگاه سوم نیز متعلق به رشته‌یی در حوزه پزشکی و درمان است. رفتاردرمانی از گرایش‌هایی است که نرخ اشتغال بالایی را برای فارغ‌التحصیلان دارد. آمار بیکاری در این رشته 2.6‌درصد است که این نشان‌دهنده اشتغال 97.4درصدی در رفتاردرمانی است.

همان‌طور که گفته شد، به ‌نظر می‌رسد رشته‌های مرتبط با پزشکی و درمان، نرخ بالایی در میزان اشتغالزایی به خود اختصاص داده‌اند. چهارمین رتبه نیز در این فهرست به دستیاری پزشکی تعلق می‌گیرد. در این رشته نرخ بیکاری به 2.9‌درصد می‌رسد. این آمار از اشتغال 97.1درصدی در دستیاری پزشکی خبر می‌دهد.

بعد از رشته‌های گروه پزشکی، رشته‌های مربوط به تولیدات کشاورزی و مدیریت در این حوزه بالاترین نرخ اشتغالزایی را در بین رشته‌ها دارند. در آخرین آمار به دست آمده نرخ اشتغال در این حوزه به 97‌درصد رسیده است. رتبه ششم بین رشته‌هایی که کمترین نرخ بیکاری را دارند به تکنولوژی تولید صنعتی اختصاص می‌یابد. در این رشته تحصیلی، 96.9‌درصد از فارغ‌التحصیلان می‌توانند جذب بازار کار مرتبط شوند.

رتبه بعدی مربوط به داروسازی است. این رشته نیز همچون رشته‌های معرفی شده در بالا، میزان اشتغال بالایی را به خود اختصاص داده‌ است. در این رشته نرخ بیکاری تنها 3.2‌درصد است که این رقم نشان‌ می‌دهد که 96.8‌درصد از دانش‌آموختگان این رشته جذب بازار کار می‌شوند.

رتبه هشتم در بین این رشته‌ها متعلق به علوم ارتباطات است. این رشته که در حوزه علوم انسانی مطرح است، توانسته اشتغالزایی 96.7درصدی را برای خود به ثبت برساند. مهندسی مکانیک از دیگر رشته‌هایی است که در سایر کشورها علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب می‌کند. آمار بیکاری به دست آمده نشان می‌دهد که علاقه‌مندان می‌توانند به راحتی در این رشته به تحصیل بپردازند و نگران آینده شغلی خود نباشند. در این رشته نرخ بیکاری تنها 3.8‌درصد است. در حقیقت می‌توان گفت 96.2‌درصد از دانش‌آموختگان بعد از اتمام تحصیلات خود می‌توانند، جذب بازار کار شوند.

در این میان باز هم رشته‌یی در حوزه علوم انسانی به چشم می‌خورد. الهیات برخلاف تصور که شاید غیرکاربردی به نظر برسد،‌ درصد اشتغالزایی بالایی را به خود اختصاص داده است. در این رشته نرخ اشتغال به 95.9‌درصد می‌رسد. نرخ بیکاری 4.10درصدی در این رشته از کاربردی بودن الهیات در کشورها حکایت دارد. وضعیت اشتغال و بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نشان‌دهنده تطبیق سیاست‌های آموزش عالی با برنامه‌های توسعه اشتغالزایی است. بر این اساس تاخیر در ورود فارغ‌التحصیلان به بازار کار می‌تواند، نوعی انباشت تقاضا در بازار ایجاد کند. چرا که هر چند سال یک بار فارغ‌التحصیلان جدیدی به متقاضیان ورود به بازار کار اضافه می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر