انفجار جمعیت 18 ساله‌ها در نیجر

۱۳۹۵/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۰۹۸

گروه گوناگون طبق آمارهای جدید، کشورهای آفریقایی بیشترین میزان رشد جمعیت نوجوان را دارند. در آخرین آماری که از سازمان ملل متحد به دست آمده، کشورهایی با بیشترین جمعیت جوان معرفی شده‌اند. در این بررسی‌، آفریقا به عنوان قاره‌یی شناخته شده است که بیشترین جمعیت آن را افراد زیر 18سال تشکیل می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 این جمعیت رشد بیشتری داشته باشد.

این موضوع نشان‌دهنده افزایش نیروی کار جوان در این کشورهاست و می‌تواند از فاکتورهای مهم رشد اقتصادی برای این کشورها در آینده به حساب ‌آید. در مقابل از آنجا که این جمعیت برای پیشرفت و کارایی نیازمند امکانات متعددی در کشورهایشان هستند شاید این افزایش جمعیت جوان در آفریقا نگران‌کننده به نظر برسد.

6/59 درصد از جمعیت نیجر را افراد زیر 18سال‌ تشکیل می‌دهند. همین آمار باعث شده که نیجر به عنوان جوان‌ترین کشور در آخرین آمار سازمان ملل متحد شناخته شود. فرهنگ غالب این کشور تمایل به تشکیل خانواده‌های پرجمعیت دارد که همین مساله از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت است. همچنین در این کشور، دسترسی به امکانات پیش‌گیری از بارداری راحت نیست. هر زن نیجری به طور متوسط 8 فرزند دارد.

بعد از نیجر بالاترین آمار جمعیت جوان به کشور اوگاندا تعلق دارد. 55 درصد از کل جمعیت این کشور را افراد زیر 18سال تشکیل می‌دهد.

این افزایش جمعیت درحالی است که نرخ بیکاری در بین جمعیت جوان این کشور بسیار بالاست. اگر افزایش در این سن به همین صورت ادامه یابد، بیکاری و جمعیت بالا، فشار عظیمی به منابع مالی و طبیعی اوگاندا وارد می‌کند.

در رتبه بعدی بین جوان‌ترین کشورها، چاد قرار می‌گیرد. در این کشور 54.6 درصد از کل جمعیت را افراد زیر 18سال‌ تشکیل می‌دهند. رشد جمعیت جوان در کشوری که یکی از فقیرترین کشورهاست، مشکل بزرگی محسوب می‌شود. در این کشور نیز سطح پایین آموزش به زنان در پیش‌گیری از بارداری و دسترسی نداشتن به امکانات تنطیم خانواده از مهم‌ترین دلایل افزایش جمعیت در سال‌های اخیر است. بیکاری مشکل بزرگی در این کشور است که برای توسعه چاد باید فکری اساسی برای بیکاری این جمعیت جوان کرد.

کشورهای دیگر در بین بالاترین آمار جمعیت جوان به ترتیب آنگولا، مالی و سومالی هستند. در این کشورها مانند باقی کشورهای آفریقایی صدر این جدول فقدان آموزش، دسترسی نداشتن به اقدامات پیشگیری از بارداری و تمایل برای تشکیل خانواده‌های پرجمعیت از مهم‌ترین دلایل افزایش جمعیت است. در آنگولا 54.3 درصد از کل جمعیت را افراد زیر 18سال تشکیل می‌دهد. این جمعیت در مالی به 54.1 درصد می‌رسد و در سومالی نیز افراد زیر 18سال، 53.6 درصد از کل جمعیت این کشور هستند.

همانطور که در مورد کشورهای آفریقایی گفته شده بود، کشورهای اول در رشد جمعیت جوان در این قاره بیشتر کشورهای آفریقایی هستند. بعد از گامبیا تنها کشور غیرآفریقایی در صدر این جدول افغانستان است که بین کشورهایی که آمار بالایی در جمعیت جوان دارند رتبه 14 را به خود اختصاص داده است. 51.4 درصد از جمعیت این کشور را افراد زیر 18سال تشکیل می‌دهند.

بیش از سه ‌دهه جنگ، این کشور را به یکی از خطرناک‌ترین و فقیرترین کشورها در دنیا تبدیل کرده است. بر این اساس افزایش جمعیت زیر 18سال می‌تواند با توجه به شرایط بحران‌زده افغانستان، معضلی بر معضلات اقتصادی این کشور باشد.

این افزایش جمعیت جوان در میان کشورهای ذکر شده که به احتمال زیاد در سال‌های آینده رشد بیشتری نیز خواهد داشت، مشکلات زیادی به همراه دارد. عمده‌ترین مشکل انفجار جمعیت زیر 18سال فقر و بیکاری بسیاری است که در این کشورها به‌ چشم می‌خورد.

این جوانان برای رشد و رسیدن به بزرگسالی، امکانات و زیرساخت‌هایی نیاز دارند. مهم‌ترین این امکانات، شغل و شرایط مناسب اقتصادی است. با توجه به شرایط بحرانی موجود در این کشورها که اکثرا جنگ‌زده و دچار فقر، قحطی و بحران‌های داخلی هستند، افزایش جمعیت معضلات زیادی را در پی خواهد داشت. برای کاهش آمار رشد جمعیت جوان که بدون برنامه و برای کشورهای توسعه ‌نیافته صورت می‌گیرد شاید لازم باشد تا دولت‌ها اقدامات بیشتری در تسهیل دسترسی به آموزش‌های خانواده را در دستور کار خود قرار دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر