اجرای اشتباه موسیقی جنوبی در تهران

۱۳۹۵/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۰۵۶

«با اجرای اشتباه موسیقی مذهبی بوشهر، دیدگاه‌ها نسبت به این موسیقی تغییر پیدا می‌کند و به دلیل نحوه انجام اشتباه این کار، ما بارها شاهد بودیم که از استفاده‌ سنج و دمام ایراد گرفته‌اند. حتی برخی مداحان در تهران از سنج و دمام به شکلی اشتباه استفاده می‌کنند و ما شاهد تبعات آن بوده‌ایم.»

محسن آقایی، مدیر گروه موسیقی «آوای موج» درباره‌ اینکه از آلاتی چون سنج در هیات‌های مذهبی نقاط دیگر ایران از جمله تهران تا چه اندازه درست اجرا می‌شود، اظهار کرد: برخی تنها چیزی شنیده‌اند و می‌خواهند به شکل تقلیدی آن را اجرا کنند. البته ما در تهران هیات بوشهری‌های مقیم تهران را داریم که این مراسم را به شکل منظم و مرتب انجام می‌دهند.

سال گذشته در برج میلاد اجرا داشتیم که پیش از اجرای ما گروه دمام‌زنی در تهران اجرا کردند، اما هنگامی که ما شروع به نواختن کردیم، احساس کردم که نحوه اجرای موسیقی ما با آنها متفاوت است. ما در اطراف بوشهر هم مشکلات اینچنینی داریم و بسیاری هنوز با نحوه ساختن دمام آشنایی ندارند و این کار را به صورت استاندارد انجام نمی‌دهند.

وی افزود: وقتی نمی‌توانند یک ساز را بزنند، چه الزامی به نواختن آن وجود دارد؟ یاد گرفتن، هزینه چندانی ندارد و کسانی که این کار را انجام می‌دهند، حداقل می‌توانند از هیات بوشهری‌های مقیم تهران کمک بگیرند؛ اما متاسفانه استفاده از این نوع موسیقی به منبع درآمد تبدیل شده‌ است. البته من با بحث درآمدزایی آن مشکلی ندارم، اما اینکه بخواهند خودشان را به عنوان نوازنده‌های جنوب معرفی کنند به ما برمی‌خورد.

وی درباره استفاده از موسیقی نواحی در مراسم مذهبی بیان کرد: در واقع مراسم مذهبی بوشهر، موسیقی عزاداری این استان است؛ همان موسیقی هفت‌گانه که شامل کار، کودک، زار، شادمانه، درمانی، محلی و عزا می‌شود. موسیقی عزا به گوشه‌های مختلفی تقسیم می‌شود. سبک سنتی و عزاداری در مناطق مختلف بوشهر نیز متفاوت است.

او درباره اجرای کنسرت موسیقی مذهبی در ایام محرم و صفر اظهار کرد: مدتی پیش ما در جشنواره‌ سوگواره‌های ملی در کرمان حضور داشتیم که حدود ۱۲ گروه در آن حضور داشتند و بخشی از موسیقی عزا را در آن به نمایش گذاشتند. ما در این مراسم سنج و دمام، چاوشی‌خوانی و سینه‌زنی سنتی بوشهر را اجرا کردیم البته سینه‌زنی بوشهر در استان‌های اطراف نیز اجرا می‌شود اما پایگاه‌اصلی آن بوشهر بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر