اسکان نیمی از جمعیت سالمند جهان در آسیا

۱۳۹۵/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۳۷۳

دبیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد در بیانیه‌یی به مناسبت روز جهانی سالمندان گفت: بیش از نیمی از جمعیت ۹۰۱میلیون سالمند جهان در قاره آسیا زندگی می‌کنند که ۵۰۸ میلیون آنان بالای ۶۰ سال دارند. غیر از آن ۱۷۷میلیون سالمند در اروپا، ۷۵ میلیون در امریکای شمالی، ۷۱میلیون در امریکای جنوبی و جزایر کاراییب، ۶۴ میلیون در آفریقا و۶ میلیون سالمند در اقیانوسیه سکونت دارند.

به گزارش ایلنا، در بیانیه«باباتونده اوسوتیمهین» آمده است:«سالخوردگی جمعیت، یکی از روندهای قابل توجه قرن بیست و یکم، هم دلیلی برای شادمانی و هم یک چالش است. در سال ۲۰۱۵ افراد بالای ۶۰ سال 12.3درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دادند و انتظار می‌رود که این سهم در سال ۲۰۵۰ به ۲۲درصد برسد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که عمده رشد جمعیت سالمند در کشورهای درحال توسعه صورت می‌پذیرد. بیش از نیمی از جمعیت ۹۰۱میلیون سالمند جهان در قاره آسیا زندگی می‌کنند که ۵۰۸ میلیون آنان بالای ۶۰ سال دارند. غیر از آن ۱۷۷میلیون سالمند در اروپا، ۷۵میلیون در امریکای شمالی، ۷۱میلیون در امریکای جنوبی و جزایر کاراییب، ۶۴ میلیون در آفریقا و۶ میلیون سالمند در اقیانوسیه سکونت دارند.

سالخوردگی جمعیت در برخی از کشورها می‌تواند موجب به وجود آمدن نیروی کار نسبتا کوچک‌تری شود اما این اتفاق و اثرات آن بر اقتصاد کشور به عوامل متعددی همانند بالا بردن سن بازنشستگی، مهاجرت و نهایتا بهره‌وری بهینه از افراد و دستگاه‌ها بستگی دارد. سالخوردگی جمعیت می‌تواند تبدیل به نیروی مختل‌کننده اجتماعی شود زیرا نابرابری‌های اجتماعی با افزایش سن بارزتر می‌شوند.صندوق جمعیت با شعار امسال روز جهانی سالمندان «نه، علیه هر گونه تبعیض سنی» کاملا موافق است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر