آقای تار ایران 65 ساله شد

۱۳۹۵/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۹۶۹

گروه گوناگون| سارا حامدی|

شانزدهمین ویژه برنامه «تولد ماه» همزمان با جشن تولد ۶۵ سالگی حسین علیزاده موزیسین و نوازنده سه تار برگزار شد. هنرمندان بنامی مانند لوریس چکناواریان، شهرام ناظری، فریدون شهبازیان، کامبیز درمبخش، اسماعیل خلج، حسین محجوبی، کیوان ساکت، علی جهاندار، مسعود فروتن، هوشنگ مرادی‌کرمانی، مسعود جعفری‌جوزانی و... در این مراسم حضور داشتند.

فریدون شهبازیان از آهنگسازان قدیمی کشور به عنوان نخستین سخنران این مراسم با اشاره به دوستی بیش از 40ساله خود با حسین علیزاده به حضار گفت: علیزاده جزو تکنوازان برتر سرزمین من است و علیزاده یکی همچون مشکاتیان و محمدرضا لطفی است.

شهبازیان نخستین کنسرت مشترک حسین علیزاده و شهرام ناظری که در تالار وحدت برگزار شده بود را یادآوری کرد و گفت: علیزاده آن شب در کنسرت با سه تار خود کاری کرد که حال و هوای من را به عنوان آهنگساز تغییر داد و تا به امروز هیچ کاری نتوانسته جای قطعه «ترکمن» علیزاده را در قلب و روح من بگیرد.

مسعود جعفری‌جوزانی، کارگردان سینما و تلویزیون نیز که از معدود کارگردانانی است که در موسیقی فیلم خود در سریال «در چشم باد» با علیزاده همکاری کرده است نیز گفت: بعضی مواقع گمان می‌کنم، نهایت طبیعت مرگ است اما صدایی که از این نوع موسیقی به گوش می‌خورد مافوق طبیعت است. فردی با یک تکه چوب و چند عدد سیم می‌تواند صدایی تولید کند که روح را به پرواز درآورد. کسانی که در این زمینه موفق و نام ‌آشنا می‌شوند، توانسته‌اند وجود هنر و انسان را با یکدیگر تلاقی کنند.

در این مراسم شهرام ناظری، شوالیه آواز ایران هم به رابطه کاری خود با علیزاده از سال 13۵۴ اشاره کرد و گفت: در این مسیر سختی‌های زیادی کشیده‌ایم چه در ایران و چه خارج از کشور. علیزاده به مرحله‌یی متعالی رسیده است و نیازی نیست راجع به بهترین کارهایش سخن گفت زیرا امضای علیزاده در تمامی کارهایش حک شده است.

ناظری ادامه داد: تفاوت علیزاده با دیگر موزیسین‌ها ضمن آگاهی عمیقی که نسبت به موسیقی به خصوص موسیقی مقامی و قومی دارد، وجه فرهنگی اوست که ارزشمند است. او از بینش و دانش عمیق اجتماعی برخوردار است و گروه بی‌شماری از شاگردان خود را با همین فرهنگ پرورش داده است. لوریس چکناواریان، آهنگساز و رهبر ارکستر ملی ایران نیز که به عنوان دیگر هنرمند سخنران پشت تریبون قرار گرفت، گفت: هر کشوری نیاز به هنرمندانی دارد تا همچون ستاره در جهان بدرخشند و همانطور که آسمان بی‌ستاره زیبایی ندارد، کشور بی‌هنرمند هم هیچ ارزشی ندارد و به اعتقاد من حسین علیزاده با خلق اثر«نی‌نوا» پلی میان موسیقی کلاسیک و سنتی ایجاد کرد. حسین علیزاده هم ضمن قدرانی از هنرمندان و دوستدارانش برای حضور در جشن سالروز تولدش گفت: ما ایرانی‌ها خیلی وقت‌ها در دل تاریخ احساس غرور و شادی داشته‌ایم اما نمی‌دانم چرا زمانی که از احوال کسی جویا می‌شویم، می‌گوید «بد نیستم»؛ شاید گمان می‌کند که ممکن است چشم‌ زخم بخورد. من در این لحظه خیلی احساس خوشبختی می‌کنم که اینجا حضور دارم و هزار برابر آن چیزی که شایسته آن باشم، تشویق شده‌ام و هدیه معنوی گرفته‌ام.

علیزاده با بیان اینکه تمام موسیقیدان‌ها از لطف مردم بهره می‌گیرند، افزود: افتخار می‌کنم در کشور با فرهنگ و تمدن ایران و در کنار مردمی عاطفه‌مند، عاشق و با احساس زندگی می‌کنم و وقتی از این کشور عزیز دور می‌شوم، احساس دلتنگی می‌کنم. برای من ایران در فرهنگ آن خلاصه می‌شود و از مسوولان نیز انتظاری ندارم. در ادامه مراسم کیک تولد ۶۵ سالگی حسین علیزاده در حضور هنرمندان و شاگردان وی بریده شد و هدایایی هم به این هنرمند تقدیم شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر