جزر و مد «انرژی» در تورم میانگین

۱۳۹۵/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۸۹۱

گروه گوناگون تورم در بحث اقتصاد، روند افزایشی یا حرکت نامنظم در افزایش قیمت‌هاست. طبق تحقیق‌های موجود، مفهوم امروزی تورم از سده نوزدهم میلادی به بعد رواج یافت. قبل از آن، تعریف دیگری از تورم وجود داشت که برای نشان ‌دادن افزایش حجم اسکناس‌های غیرقابل تبدیل به طلا به‌کار برده می‌شد.

اداره آمار اروپا (Eurostat) براساس سیستمی مشخص و تعریف‌شده، برای پایش کشورهای عضو اتحادیه و بررسی عملکرد آنها در بخش اقتصادی، به ارائه آمار تورم در بازه‌های زمانی متفاوت می‌پردازد. در آخرین آمار ارائه شده از سوی این سازمان، نرخ تورم از ژوئن 2015 تا جولای 2016 بررسی و بخش‌های مهم و تاثیر‌گذار در تورم کشورهای عضو این اتحادیه معرفی شده است. همچنین در این آمارها، نوسان‌ها در بازه‌های زمانی متفاوت در بخش‌های گوناگون بررسی شده است.

بر این اساس، نرخ سالانه تورم در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در ماه جولای 2016، با 0.1واحد درصد افزایش نسبت به ماه ژوئن به 0.2درصد رسیده که این نرخ برابر درصد تورم در سال قبل بوده است. این اطلاعات طبق بررسی‌های کوتاه‌مدت گردآوری و در 29جولای 2016 منتشر شد.

با نگاهی به میانگین تورم در این اتحادیه، دیده می‌شود که غذا و دخانیات بیشترین نرخ تورم را به خود اختصاص داده است.

طبق آمار ارائه شده تورم در این بخش از 0.9درصد در جولای2015 به 1.4درصد در جولای2016 رسیده است.

بعد از آن، بخش خدمات قرار دارد که در جولای2016 بدون تغییر نسبت به سال گذشته، با نرخی معادل 1.2درصد، بیشترین سهم تورم را داشته است. «خدمات» براساس چیزی که پیش از این «آنکتاد» در گزارش خود عنوان کرده بود، ثمره یک فعالیت تولیدی است. در کل خدمات در مقابل واژه کالا به‌کار برده می‌شود که درواقع دلالت بر نوعی تقسیم‌بندی براساس قابل لمس بودن دارد.

در بخش دیگر محصولات صنعتی و غیرانرژی، با سهمی معادل 0.4درصد، سومین جایگاه را در آمار تورم کشورهای عضو اتحادیه دارد. سهم این بخش نیز در جولای 2016 بدون تغییر نسبت به ماه مشابه سال گذشته باقی مانده است. در این میان تنها بخش انرژی است که با کاهش رقم تورم طی یک سال روبه‌رو بوده است.

تورم در این بخش از 5.6-درصد در جولای2015، به 6.7-درصد در جولای2016 رسیده است. در نموداری دیگر، در بازه زمانی آگوست 2014 تا ژوئن 2016، نوسات تورم بررسی شده است.

بخش انرژی با وجود کاهشی که تجربه کرده است، بیشترین نوسان را در سال‌های گذشته به خود اختصاص داده و هرقدر به سال‌های قبل‌تر نگاه کنیم، نوسان در این بخش هم بیشتر می‌شود. درحقیقت این نوسانات خود را در بازه زمانی بزرگ‌تر بهتر نشان می‌دهند.

بر این اساس نگاهی به نوسانات تورم در بازه زمانی ژانویه2006 تا ژانویه2016 نشان می‌دهد که انرژی بیشترین نوسان را داشته است. حتی در ژانویه2008 تا ژانویه2010 افت‌و خیزهای شدیدی در این بخش دیده می‌شود.

تورم در بخش انرژی در بازه زمانی ژانویه2008 تا 2009، کاهشی نزدیک به 6- درصد در طول یک‌سال را داشته که مجددا در سال بعد نزدیک به 4 درصد افزایش یافته است. این نوسان در بخش‌های دیگر، خیلی کمتر از بخش انرژی به‌چشم می‌خورد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر