فضای کسب‌وکار جهانی آسان شد

۱۳۹۵/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۳۴۰

گروه گوناگون| زمان مورد نیاز برای شروع یک کسب‌وکار در هر کشوری می‌تواند معیاری ساده برای سنجش فضای کسب‌وکار و سهولت آن باشد. هرقدر این زمان کاهش پیدا کند، فضای کسب‌وکار بهبود یافته و سرمایه به سمت این فضا بیشتر در حرکت خواهد بود. آن‌طور که آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد، تعداد روزهای موردنیاز برای شروع کسب‌وکار از سال2003 تا 2015 کاهش چشمگیری داشته است. این رقم که مربوط به میانگین جهانی است، از 50 به 20روز کاهش یافته است. هرچند که در برخی کشورها، رقم از این میزان نیز پایین‌تر است اما میانگین جهانی طی این سال‌ها قدری بهبود داشته است.

روند این روزها از سال2003 تا 2005 نوسانات متنوعی داشته به‌طوری که ابتدا در سال2004 با کاهش تعداد روزهای موردنیاز برای شروع کسب‌وکار روبه‌رو شد ولی در سال2005 دوباره به رقم2003 بازگشت. هرچند که بعد از 2005، این روند دوباره به سمت کاهش سیر کرد و نمودار آن به کلی شکسته شد. سال‌های2011 و 2012 را باید سال رکود در کاهش زمان شروع کسب‌وکار دانست اما این روند تا سال2015 کاهش خود را شدت داد و به عدد 20روز در این سال رسید. مقدونیه و موریتانی در این میان بیشترین کاهش را در زمان شروع کسب‌وکار داشته‌اند. موریتانی در این میان زمان مورد نیاز برای شروع کسب‌‌وکار را از 82 به 8روز رسانده است. مولداوی نیز کاهش زمان شروع کسب‌وکار از 42 به 4روز را تجربه کرده است. پرتغال نیز در این میان کاهش بسیاری را تجربه کرده است به‌طوری که زمان موردنیاز برای شروع کسب‌وکار را از 78 به 3روز کاهش داده است. سنگال و اسلواکی نیز ازجمله همین کشورهایی هستند که بیشترین نوسان کاهشی را تجربه کرده‌اند.

در این میان آرژانتین زمان موردنیاز برای آغاز کسب‌وکار را از 66 به 25روز کاهش داده است. همچنین آذربایجان از 105 به 3روز رسیده است. در مقابل ونزوئلا و فیجی (یک کشور جزیره‌یی در ۲هزار کیلومتری زلاندنو) از معدود کشورهایی هستند که با افزایش زمان موردنیاز برای راه‌اندازی کسب‌وکار روبه‌رو شده‌اند. پیش از این برخی گزارش‌های بانک جهانی نشان از آن داشت که در سال۲۰۱۳ ایران با 8پله تنزل در جایگاه ۱۵۲رتبه کسب‌وکار قرار گرفته که به معنای سخت‌تر شدن آغاز کسب‌وکار در ایران است. با این حال، گزارش اخیر بانک جهانی نشان می‌دهد که تعداد روزهای لازم برای آغاز کسب‌وکار در ایران از 31 به 15روز رسیده است که کاهش 50درصدی آن را نشان می‌دهد.

در عین حال آن‌طور که گزارش‌های بانک جهانی از سال2015 نشان می‌دهد، ایران با نمره57.44 در رتبه118 از نظر سهولت شروع یک کسب‌وکار قرار دارد. در این گزارش کشور‌های سنگاپور، نیوزیلند، دانمارک، کره‌جنوبی و هنگ‌کنگ در رتبه‌های اول تا پنجم و سودان جنوبی، لیبی و اریتره در رده‌ پایین‌ قرار داشتند. در عین حال، گزارش بانک جهانی نشان می‌داد که اقتصادهای برتر در این گزارش، کشورهایی با قوانین کم نیستند بلکه کشورهایی هستند با قوانین کارآمد که مجوز انجام فعالیت‌های اقتصادی را به‌صورت کارآمد و شفاف در عین حمایت از منفعت عمومی ارائه می‌کنند. گفتنی است بانک جهانی در رتبه‌بندی کشور‌ها از معیارهایی مانند حداقل زمان، هزینه و سرمایه لازم برای شروع یک کسب و کار، زمان و هزینه دسترسی به برق، هزینه‌های انتقال سرمایه، فرآیند رسیدگی به مراحل قضایی و... را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر