مجوز کنسرت‌ها به دست ارشاد افتاد

۱۳۹۵/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۱۸۳

با اصلاح ماه 20 آیین‌نامه اماکن عمومی در هیات وزیران، صدور مجوز برنامه‌های فرهنگی و هنری تنها بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود و اختیارات نیروی انتظامی در حد بررسی انتظامی و ترافیکی است. سرویس موسیقی هنرآنلاین: بنا بر ماده 20 آیین‌نامه اماکن عمومی مصوب سال 1363 و تجدیدنظر شده سال 1364، پیش از این برگزاری هر نوع مجلس جشن و عروسی‌، میهمانی‌، شب‌نشینی و امثال آن یا اجرا هرگونه برنامه هنری و نمایشی در اماکن عمومی مستلزم تایید محتوای برنامه هنری و نمایشی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تحصیل اجازه مخصوص نیروی انتظامی محل بود.

همان‌گونه که از متن ماده مذکور پیداست، آیین‌نامه اماکن عمومی تاکنون یک متولی و مرجع واحد را برای برگزاری چنین مراسم‌هایی معرفی نکرده بود. در حالی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق قانون اساسی، مرجع اصلی امور فرهنگی در کشور است، اما در مورد برگزاری مراسم‌های فوق تنها تصمیم‌گیرنده نبود. این مساله از آنجا که یکی از این دو نهاد مجوز برگزاری مراسمی خاص را صادر کرده و دیگری بدون هماهنگی آن را لغو می‌کرد، باعث بروز سردرگمی‌، ناهماهنگی و تشنج شده و تبلیغاتی منفی در داخل و خارج از کشور ایجاد می‌کرد.

در این میان، کنسرت‌های موسیقی، مظلوم‌ترین قربانی سردرگمی‌های ماده 20 آیین‌نامه اماکن عمومی بودند و معمولا همه سال شاهد بی‌برنامگی در برگزاری و لغو تعداد کثیری از آنها بودیم. البته عده‌یی از مسوولان در نیروی انتظامی می‌گویند تاکنون اداره اماکن ناجا هیچ کنسرتی را لغو نکرده است و لغو برخی کنسرت‌ها به خاطر حضور دلواپسان، دستور دادستانی و دستور شورای تامین استان بوده است. از سوی دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتقاد دارد اداره اماکن نیز در این سال‌ها نقشی پررنگ در لغو برخی کنسرت‌های موسیقی داشته است. قوه قضاییه دیگر نهادی است که در سال‌های اخیر در لغو چند کنسرت موسیقی از جمله کنسرت اخیر کیهان کلهر نقش داشت، به‌طوری که علی جنتی وزیر ارشاد را به مکاتبه با رییس قوه قضاییه واداشت. در متن اصلاحیه ماده 20 آیین‌نامه اماکن عمومی که 20 تیرماه توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور به وزارت کشور ابلاغ شد، آمده است: صدور مجوز اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری از جمله اجرای صحنه‌یی موسیقی و تئاتر به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و از جهت بررسی انتظامی و ترافیکی به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی اعلام و نیروی انتظامی موظف است ظرف 10روز نظر خود را ارائه و نظم و امنیت محل و مراسم را بدون دخالت در مجوز و محتوای برنامه و ویژگی مجریان تامین کند. متقاضیان برگزاری برنامه‌های مزبور موظف‌اند حداقل 48 ساعت قبل از اجرای برنامه، ساعت و روز تشکیل مراسم و صرفا مشخصات پیشنهادکننده مراسم را با ارائه دو کارت ورود به محل برگزاری به مسوولان ذی‌ربط انتظامی اعلام کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر