دسترسی به سلاح گرم آسان‌تر از مک دونالد

۱۳۹۵/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۸۵۷

گروه گوناگون|

کسانی که قصد راه‌اندازی یک مغازه جهت فروش اسلحه در امریکا را دارند، می‌توانند به راحتی مجوز دریافت کنند. بر پایه آخرین برآوردها در این کشور، 64 هزار و 747 مغازه و فروشگاه دارای مجوز فروش اسلحه هستند. لازم به ذکر است که این رقم، فروش انفرادی اسلحه را نیز در بر می‌گیرد. آن‌طور که آمارهای منتشر شده از سوی برخی نهادهای رسمی امریکایی نشان می‌دهد، این در حالی است که تعداد فروشگاه‌های مواد غذایی در این کشور 38هزار و 15عدد است. همچنین رستوران

نام آشنایی چون مک دونالد 14هزار و 350شعبه در امریکا دارد. تعداد فروشگاه‌هایی که متعلق به «استارباکس» شرکت زنجیره‌یی عرضه‌کننده قهوه در امریکاست به

10 هزار و 843 عدد می‌رسد.

چنانکه از این ارقام بر می‌آید، در امریکا تعداد مغازه‌های اسلحه فروشی و فروشنده‌های اسلحه بسیار بالاتر از فروشگاه‌های عرضه‌کننده مواد غذایی است. فروشگاه‌های عرضه‌کننده مواد غذایی و رستوران‌ها در بیشتر مواقع از استقبال خوبی توسط مردم برخوردارند و همین مساله باعث می‌شود سود خوبی عاید مدیران آن شود، به گونه‌یی که مدیران این فروشگاه‌ها از محل همین سودها اقدام به افزایش تعداد شعب می‌کنند.

با این وجود گویا در امریکا، بازار فروش اسلحه پر رونق‌تر است. براساس این برآورد در امریکا تعداد مغازه‌های اسلحه فروشی دارای مجوز از مجموع تعداد فروشگاه‌های مواد غذایی، رستوران‌های مک دونالد و قهوه‌خانه‌های استارباکس بیشتر است. رقم 64 هزار و 747 که توسط اداره کنترل مشروبات الکلی، دخانیات، سلاح‌های گرم و مواد منفجره امریکا در ماه دسامبر 2015 اعلام شد، رقم بسیار بزرگی است. شاید اگر این رقم مربوط به فروشگاه‌های مواد غذایی یا حتی فروشگاه‌های پوشاک بود، چندان شگفت‌آور نبود، اما این رقم برای فروش اسلحه بیش از اندازه بزرگ است.

اگر بخواهیم میدان دید خود را در این باره گسترش دهیم و دامنه وسیع‌تری از افراد و سازمان‌هایی را که با اسلحه سر و کار دارند، در نظر بگیریم این رقم بسیار بیشتر می‌شود. با به شمار آوردن جمع‌آوری‌کنندگان اسلحه، تولیدکنندگان و واردکنندگان آن، این رقم به 138هزار و 659 می‌رسد؛ رقمی حتی بیشتر از تعداد کل مدارس عمومی در امریکا. در سال 2011 تعداد کل مدارس عمومی در این کشور، 98هزار و 328 عدد بود.

کم بودن تعداد فروشگاه‌ها و فروشنده‌های اسلحه در یک ایالت به این معنی نیست که در آن ایالت لزوما باید جرم‌های مربوط به سلاح گرم کم باشد. برای نمونه در ایالت شیکاگو فروش اسلحه با حجم بالا صورت نمی‌گیرد ولی در این ایالت خشونت و کشتار دسته‌جمعی با سلاح گرم به میزان بالا رخ می‌دهد. بالا بودن میزان خشونت با اسلحه گرم در این ایالت، به سبب عدم وجود قوانین جدی فروش اسلحه در ایالت‌های دیگر است.

در واقع مقامات شهر شیکاگو بر این باورند که جرم و خشونت با اسلحه در این شهر به دلیل وارد کردن غیرمجاز اسلحه به این شهر از دیگر مناطق توسط مردم است. شهر شیکاگو در این مورد تقریبا یک استثناست. در بیشتر شهرهای امریکا، رابطه مستقیمی بین تعداد فروشگاه‌ها و فروشنده‌های اسلحه و آمار بالای کشتار دسته‌جمعی با اسلحه وجود دارد. به‌طور کلی در شرق این کشور بیشترین تعداد فروشنده‌های اسلحه وجود دارد و به همان ترتیب بالاترین آمار کشتار دسته جمعی در این ناحیه روی داده است. بر پایه قانون فدرال در امریکا، افراد باید برای خرید یک اسلحه ساچمه‌یی 18سال و برای خرید دیگر اسلحه‌ها 21سال داشته باشند. خرید کردن از فروشنده‌های مجاز اسلحه مستلزم این است که خریداران یک برگه از سوابق خود ارائه دهند. آنچه از این آمار و ارقام بر می‌آید، نشان‌دهنده این است که در امریکا دسترسی به سلاح گرم به مراتب آسان‌تر از دسترسی به فروشگاه‌های مواد غذایی، رستوران‌های مک دونالد و استارباکس به عنوان عرضه‌کننده قهوه است؛ مساله‌یی که به نظر می‌رسد حتی مسائل انتخاباتی امریکا را نیز دستخوش تغییر قرار داده و سبب شده است تا برخی نامزدهای انتخاباتی با رویکرد انتقادی به این مساله نگاه کنند و شعارهای خود را به رنگ و بوی این مساله تغییر دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر