بوستون ارزان‌ترین شهر برای اجاره‌نشینان

۱۳۹۵/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۰۶۷

اجاره منازل مسکونی نه فقط یک دغدغه برای جهان سومی‌ها که در شهرهای بزرگ نیز بخشی از درآمد شهروندان را به خود می‌کشاند. به‌طوری که برخی گزارش‌ها نشان از آن دارد که اجاره منزل در برخی شهرها ازجمله بیجینگ، بخش زیادی از درآمدها را به یک‌باره می‌بلعد؛ این عبارتی است که باید در مورد بیجینگ، ابوظبی، هنگ کنگ و نیویورک به کار برد، چراکه در این شهرها نزدیک به 60 تا 100درصد درآمد متوسط سالانه به سمت اجاره منزل می‌رود. هرچند این اعداد قدری مبالغه‌آمیز به نظر می‌رسد، اما این مساله شاخص متوسط نرخ اجاره منزل در این شهرها را به خوبی نشان می‌دهد. در حقیقت این اعداد نشان از درصدی از درآمد خالص است که سالانه برای اجاره خانه اختصاص می‌یابد. در میان 15شهری که در آمار سایت «استاتیستا» بررسی شده است، 9شهر بالای 50درصد متوسط درآمد سالانه‌شان را برای اجازه منزل اختصاص می‌دهند. در این میان، تنها 6شهر زیر 50درصد از درآمد سالانه خود را به اجاره منزل اختصاص می‌دهند.

این آمار که تازه‌ترین گزارش در سال 2016 و بر پایه اطلاعات سال گذشته میلادی است، نشان می‌دهد که بوستون، پاریس و شیکاگو در میان شهرهایی هستند که متوسط نرخ اختصاص یافته به اجاره منزل در آنها پایین است. در میان مجموع شهرهایی که هزینه کمتری برای اجاره خانه پرداخت می‌کنند، بوستون ارزان‌ترین شهر برای زندگی از منظر اجاره منزل است. در این شهر تنها 29.8درصد درآمد متوسط سالانه شهروندان به سمت کرایه خانه می‌رود. در مقابل، بیجینگ گران‌ترین شهر برای زندگی از منظر کرایه خانه است. این شهر 122.9درصد متوسط درآمد سالانه شهروندان خود را با عنوان اجاره خانه می‌بلعد.

سائوپائولو نیز ازجمله شهرهای ارزان برای زندگی از منظر هزینه‌های اجاره‌خانه است. این شهر 30.2درصد متوسط درآمد سالانه شهروندان را به سمت کرایه خانه سوق می‌دهد. در این میان، لندن و سانفرانسیسکو در میانه قرار دارند. در این دو شهر به ترتیب 50.4 و 50.5درصد از درآمد متوسط سالانه خود را باید برای کرایه خانه اختصاص دهید. این آمار در حالی است که سایت خبرآنلاین در سال‌های اخیر طی گزارشی، عنوان کرده بود که با لحاظ کردن دلار 3هزار تومانی، قیمت ملک در تهران ارزان‌تر از تمام شهرهای اروپایی و امریکایی است.

هرچند در آمار سایت «استاتیستا» اشاره‌یی به ایران نشده است، اما نگاهی به شهرهایی که در آمار قرار دارند، نشان از آن دارد که شهرهای بزرگ جهان نیز مانند تهران با افزایش هزینه‌های مرتبط با اجاره منزل روبه‌رو شده است، به‌طوری که در شهری مانند بیجینگ، 122.9درصد متوسط درآمد سالانه شهروندان به کرایه خانه اختصاص می‌یابد. البته در اعداد این سایت، شهرها و ایالت‌های گران بیشتر موردتوجه بوده است به‌طوری که ایالت‌هایی که از امریکا برای بررسی انتخاب شده است، نسبت به دیگر ایالت‌ها برای زندگی گران‌تر است. این مساله در دیگر کشورها نیز دیده می‌شود به‌طوری که لندن و پاریس که شهرهای گران‌تری در میان دیگر شهرهای این دو کشور هستند نیز در میان اعداد دیده می‌شود.

با این حال برخی کارشناسان معتقدند که بالا بودن نرخ کرایه در برخی از این شهرها در کنار گران بودن شهر موردنظر، به دلیل وجود تجهیزاتی همچون وسایل منزل است که همراه با کرایه خانه می‌توان دریافت کرد. با این حال نباید فراموش کرد که تسهیلات دولت برای استفاده از این واحدهای مسکونی گران، کم نیست و در بسیاری موارد، شهروندان به راحتی امکان دست یافتن به یک واحد مسکونی در این شهرهای گران را دارند. با این حال، در برخی دیگر از این شهرها، خبری از تسهیلات دولتی نیست و تنها شهروندانی که بتوانند از پس هزینه‌های کرایه یا خرید مسکن برآیند، می‌توانند سودای این خانه‌های گران را در سر داشته باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر