گشت و گذار در طبیعت چقدر خرج دارد؟

۱۳۹۵/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۸۴۸

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان استقبال خانواده‌های ایرانی برای رفتن به سفرهای داخلی و طبیعت‌گردی در مقایسه با سال گذشته بیشتر شده است. طبیعت‌گردی یکی از شاخه‌های ارزشی صنعت گردشگری است و یکی از پرطرفدارترین انواع گردشگری برپایه طبیعت محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد سرعت رشد طبیعت‌گردی در ایران در ۵ یا ۶ سال گذشته از متوسط جهانی بالاتر باشد. شاید تا همین چند سال پیش مسافرت برای خیلی‌ها فقط به معنای سفر به شهرهایی مثل شیراز، اصفهان، مشهد و شمال یا نهایتا چند شهر جنوبی کشور بود. اما چند سالی است که طبیعت‌گردی و تورهای تفریحی یک و چند روزه رشد

زیادی داشته است.

بر اساس گزارشی که خبرآنلاین منتشر کرده است، روستاها و طبیعت بکر ایلام، شهرکرد، بوشهر، کویر مصر، مرنجاب، بیابان‌های اطراف قم و سمنان و... به اندازه مازندران، گیلان، شیراز و اصفهان طرفدار دارد. طبیعت‌گردی اما مشکلات زیادی را هم به دنبال دارد تا جایی که برخی از طبیعت‌گردان و راهنمایان تورهای تفریحی و مسافرتی معتقدند که خیلی از این مکان‌های کمتر شناخته شده‌، به محض اینکه توسط مسافران شناخته و معرفی می‌شوند در مدت کوتاهی مورد آسیب‌های جدی یا تخریب قرار می‌گیرند.

بسیاری از فعالان گردشگری در این میان معتقدند که طبیعت‌گردی حالا نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته است و باید به فکر راهی برای توسعه زیرساخت‌ها در این زمینه بود. در این میان کریم حیدری که مدیر یکی از آژانس‌های فعال در زمینه تورهای طبیعت‌گردی است، با اشاره به رشد طبیعت‌گردی می‌گوید: در این ۲ماه ابتدایی سال با رشد ۷۰درصدی تقاضا برای تورهای طبیعت گردی داخلی مواجه شده‌ایم، این در حالی است که هر سال حتی در بدترین شرایط اقتصادی هم نسبت به سال پیش از آن در فروش تورهای خود رشد داشته‌ایم.

حیدری می‌گوید: علت این موضوع شاید رشد توجه و علاقه مردم به طبیعت‌گردی به جای تورهای سیاحتی باشد. در همین نوع از گردشگری اما تقاضا برای تورهای خارجی کاهش داشت که به دلیل افزایش قیمت ایرلاین‌ها در تعطیلات نوروز، بهار و تابستان است. در واقع مردم متوجه شده‌اند که زمان‌های دیگری را به سفرهای خارجی اختصاص دهند و فصل بهار را به گردشگری داخلی بپردازند؛ چراکه نسبت افزایش قیمت سفرهای داخلی در مقایسه با خارجی کمتر است.

البته بهروز غفاری فعال صنعت گردشگری با اشاره به استقبال پایین مردم از تورهای طبیعت‌گردی خارجی گفت: فرهنگ مسافران ایرانی و نوع نگاه آنها به مقوله سفر با توریست‌های خارجی متفاوت است. غفاری می‌گوید: هدف اغلب مردم ایران از سفر به کشورهای دیگر، گردش و استفاده از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی نیست. آنها بیشتر با انگیزه‌هایی مانند تفریح و استراحت یا خرید کردن به سفر خارجی می‌روند و کمتر حاضر می‌شوند سختی‌های سفر طبیعت‌گردی را در یک کشور خارجی بپذیرند. در این میان، نگاهی به قیمت تقریبی تورهای طبیعت‌گردی ایران در جدول بالا، نشان از میزان هزینه لازم برای گشت و گذار گردشگران در طبیعت دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر