نویسنده‌‌ای که ناپل را یک مقصد توریستی کرد

۱۳۹۴/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۸۷۵

رمان‌های یک نویسنده ناشناس که به زودی هم قرار است یک سریال تلویزیونی با اقتباس از آنها ساخته شود، توجه زیادی را به شهر ایتالیایی ناپل معطوف کرده‌ است.

نویسنده‌یی مرموز که تحت یک نام مستعار کتاب می‌نویسد، دارد موجی از توجه را معطوف «چالش‌برانگیزترین» و پر هرج‌و‌مرج‌ترین شهر ایتالیا یعنی ناپل می‌کند؛ شهری که حالا ناگهان هدف موجی جدید از توریست‌ها شده است. از سندیکای جنایی کامورا گرفته تا اعتراض‌های آشغال‌جمع‌کن‌ها، ناپل آوازه‌یی برای خطرناک و کثیف بودن دارد اما از وقتی که سال گذشته مجموعه چهار رمان الِنا فِرانته به زبان انگلیسی منتشر شد، این شهر بندری به یکی از مقصدهای اصلی شهروندان امریکایی و بریتانیایی بدل شده است. این بازدیدکنندگان جدید، هم به اکتشاف در خیابان‌های طبقه کارگر این شهر علاقه دارند و هم به جست‌وجو در جاذبه‌های سنتی‌تر مثل کاخ‌های تاریخی و کلیساها.

هویت حقیقی این نویسنده ناشناس است چون او تحت نامی مستعار می‌نویسد اما رمان‌های او وارد لیست کتاب‌های خواندنی بسیاری از منتقدان شده و کتاب آخر مجموعه هم به لیست نهایی نامزدهای دریافت مهم‌ترین افتخار ادبی ایتالیا یعنی جایزه استرِگا راه یافت. این ماه هم اعلام شد، قرار است یک سریال تلویزیونی ۳۲ قسمتی به زبان ایتالیایی با اقتباس از داستان‌های فرانته ساخته شود. رمان‌های فرانته شهر ناپل را با تمام نقصان‌هایش نشان می‌دهند و این شهر برای خود شخصیتی از کتاب می‌شود.

از سوی دیگر«تب فرانته» دارد همه را در برمی‌گیرد و کتابفروشی‌ها و رستوران‌ها از اینکه در کتاب به آنها اشاره‌یی شده، بسیار خوشحال هستند. این چهار رمان داستان دو زن جوان را تعریف می‌کنند که در محله‌یی فقیر بزرگ می‌شوند. داستان آنها با رمان «دوست فوق‌العاده من» در دهه ۱۹۵۰ شروع می‌شود و با «داستان فرزند گم شده» به پایان می‌رسد. دانیلا پتراکو، رییس بخش بریتانیای خانه نشر یوروپا که این نویسنده را کشف کرد، می‌گوید:«نمی‌توان به اندازه کافی درباره تاثیری که فرانته روی توریسم می‌گذارد، صحبت کرد. پیتزافروشی‌ها پیتزاهای فرانته درست می‌کنند». نیویورک‌تایمز مدتی پیش مقاله‌یی با عنوان«در ناپلِ النا فرانته چه کار کنیم» منتشر کرد، کتاب‌های او در ۳۹کشور به چاپ رسید و اینکه هویتش مشخص نیست هم تنها باعث به‌وجود آمدن علاقه بیشتر نسبت به شهرش شده است.» پتراکو می‌گوید، فروش کتاب‌های فرانته طی چند ماه اخیر در بریتانیا شاهد افزایش قابل توجهی بوده؛«دوست فوق‌العاده من» بیش از ۳۰۰هزار نسخه در بریتانیا و ۸۰۰هزار نسخه در ایالات متحده فروخته است.

هر کسی که برای نخستین بار می‌خواهد از طریق کتاب‌های فرانته از ناپل لذت ببرد، ممکن است از کنار او رد شود و متوجه نشود حتی پتراکو هم می‌گوید هویت فرانته را نمی‌داند. او می‌گوید:«ما در دوره‌یی زندگی می‌کنیم که نویسنده‌ها باید راک‌استار باشند، اما این یک حرفه منزوی است و افرادی به آن جذب می‌شوند که بسیار فوق‌العاده هستند اما ممکن است کمی عجیب ‌و‌ غریب باشند. پس خیلی خوب است که کسی مثل النا تصمیم گرفته نخواهد در معرض عموم باشد، آن هم در ایتالیا که بحث‌های آکادمیک بسیاری سر ارزش کار افراد به وجود می‌آید.» به این ترتیب برای هواداران فرانته، بازدید از ناپل بهترین راه برای نزدیک شدن به نویسنده محبوبشان است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر