هدیه‌ نوبلیست ۲۰۱۵ به مناطق محروم ایران

۱۳۹۴/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۳۵۶

کتاب «صداهایی از چرنوبیل» نوشته اسوتلانا الکسیویچ برنده جایزه نوبل ادبیات 2015، توسط نشر کتاب کوله‌پشتی منتشر شد. بخشی از درآمد آن به مناطق محروم ایران اختصاص می‌یابد.

الکسیویچ در این کتاب از زبان بالغ‌بر ۵۰۰ شاهد عینی، شامل پزشکان، فیزیکدانان، آتش‌نشان‌ها، پاکسازی‌کننده‌ها و مردم معمولی به بررسی ابعاد این فاجعه پرداخته است. کتاب حاضر، حاصل تلاش ۱۰ساله الکسیویچ برای جمع‌آوری مستندات و نقب‌زدن در این حادثه است. او این کار را از طریق گفت‌وگو با مردمی که از صبح ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ درگیر بزرگ‌ترین فاجعه تکنولوژیک قرن بیستم شدند و هنوز هم با عواقب آن دست به گریبانند، انجام می‌دهد.

در بخشی از کتاب آمده است: «ما اغلب ساکتیم. فریاد نمی‌کشیم، گله نمی‌کنیم. ما صبوریم؛ مثل همیشه. برای اینکه هنوز حرفی نداریم. از حرف زدن در موردش می‌ترسیم. نمی‌دانیم چطور. این تجربه‌یی عادی نیست و سوال‌هایی هم که در موردش مطرح می‌شوند، عادی نیستند. جهان به دو بخش تقسیم شده است: یک طرف ماییم؛ چرنوبیلی‌ها و طرف دیگر شما ایستاده‌اید؛ دقت کرده‌اید؟ اینجا هیچ‌کس نمی‌گوید روسی، بلاروسی یا اوکراینی است. ما خودمان را چرنوبیلی می‌نامیم. «ما چرنوبیلی هستیم». «من چرنوبیلی‌ام». انگار مردمی دیگریم؛ ملتی نو».

انتشارات کوله‌پشتی برای چاپ این کتاب در ایران با نویسنده اثر قراردادی رسمی منعقد و مراحل مربوط به کپی‌رایت جهانی کتاب را هم کاملا رعایت کرده است. همچنین الکسیویچ بخشی از درآمد حاصل از چاپ این اثر را در قالب کتاب به مناطق محروم ایران هدیه کرده است. این کتاب را انتشارات کتاب کوله‌پشتی در ۳۱۸ صفحه و با قیمت ۲۰هزار تومان روانه بازار کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر