درخواست سازمان جهانی بهداشت از صنعت فیلم

۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۷۵۰

سازمان بهداشت جهانی گفته فیلم‌هایی که در آنها مردم سیگار می‌کشند، باید رده‌بندی سنی «بزرگسالان» دریافت کنند چون شرکت‌های تنباکو از آنها برای بازاریابی و فروش محصولات‌شان به کودکان استفاده می‌کنند.

در گزارشی که با عنوان «فیلم‌های بدون سیگار» منتشر شد، سازمان بهداشت جهانی گفت: ۴۴درصد بازده کل هالیوود و ۳۶درصد فیلم‌هایی که در سال ۲۰۱۴ برای تماشای نوجوانان ساخته شدند، صحنه‌یی از فردی در حال سیگار کشیدن را نشان می‌دهند. به‌طور مثال در فیلم «ترنسفورمرز: عصر انقراض» که یک فیلم اکشن علمی-‌تخیلی سه‌بعدی است که بر پایه اسباب‌بازی‌های محبوب ترنسفورمرز ساخته شده، روباتی هست که سیگار برگ می‌کشد.

دکتر آرماندو پروگا از ابتکار «بدون تنباکو»ی سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: «مدتی دیدیم تنباکو در فیلم‌های سینمایی و دیگر محصولات صنعت سرگرمی کاهش داشت، اما بر اساس آمارهایی که تحت نظارت ما بودند، در سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۴ یک نقطه بازگشت دیدیم. تعداد صحنه‌هایی که تنباکو در آنها هست در فیلم‌ها بیشتر شده. صنعت تنباکو دنبال جایگزین‌هایی برای تبلیغ محصولاتش است و فیلم، جدیدترین سرحد کمپانی‌های تنباکوست. در بعضی فیلم‌ها، تعداد صحنه‌های تنباکو بسیار بیشتر از چیزی است که در جامعه‌یی می‌بینید که داستان فیلم در آن اتفاق می‌افتد.»

با استناد به یک مطالعه امریکایی، نزدیک به ۴نفر از هر ۱۰فرد بالغ به این دلیل شروع به سیگار کشیدن می‌کنند که این کار را در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی دیده‌اند. مرکز کنترل و پیشگیری درمان ایالات متحده (CDC) تخمین می‌زند که در سال ۲۰۱۴ میلادی، ۶میلیون جوان به همین دلیل شروع به سیگار کشیدن کردند.

سازمان بهداشت جهانی در سال۲۰۰۹ هم درخواستی مشابه کرده بود، اما دولت‌های سراسر جهان آن را نادیده گرفتند. این سازمان همچنین تا به حال سعی کرده کاری کند فیلمسازان، برندهای تنباکویی را که در فیلم‌‌ها استفاده می‌شود نشان ندهند و یک خط هم به تیتراژ فیلم اضافه کنند که می‌گوید آنها برای استفاده از سیگار در فیلم‌‌شان هیچ پولی دریافت نکرده‌اند، اما این درخواست هم تا حد زیادی نادیده گرفته شد. هیات رده‌بندی سنی فیلم‌های بریتانیا به گاردین گفته بود، اینکه بزرگسالان در یک فیلم سیگار بکشند، به‌طور اتوماتیک منجر به رده‌بندی فیلم برای افراد بالای ۱۸سال نخواهد شد، اما اگر این مساله عادی شود، احتمالا به فیلم رده‌بندی سنی بالاتری خواهند داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر