۶۸کشور جهان را رکاب زدیم

۱۳۹۴/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۶۲۹

دوچرخه‌سواران ایرانی که ۶۸کشور را با پیام صلح و حفاظت از طبیعت رکاب زده‌اند، راهی سفر تازه‌یی هستند تا در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک نهال زیتون بکارند.

عبدالله مصباح و کرامت عزیز‌زاده که تاکنون در ۶۸کشور جهان رکاب زده‌اند، سفیران صلح و دوستداران طبیعت با شعار «حفاظت از محیط زیست و زندگی سالم، شهر پاک برای همگان در سراسر جهان» هستند که این پیام جهانی را با کاشت ۲۰۱۰نهال زیتون نماد صلح به گوش جهانیان می‌رسانند.


از افغانستان تا نیویورک

عبدالله مصباح که سرهنگ بازنشسته نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی است و ۶۲سال دارد، درباره پیشینه این سفر چندهزار کیلومتری می‌گوید: سفرمان را از سال۱۳۸۱ آغاز کرده و تلاش کردیم که در آغاز، ایرانگردان خوبی باشیم. سفرمان را با حمایت از کودکان سرطانی، بدسرپرست و بی‌سرپرست همراه کردیم و حمایت از خلیج فارس و آبزیان دریای خزر هم اهداف بعدی رکابزنی ما شد.

وی با بیان اینکه از سال۱۳۸۷ به افغانستان، بنگلادش و کشورهای آسیای شرقی رفتیم، اضافه می‌کند: از سال۲۰۱۰ سفرمان را به کشورهای اروپایی آغاز کردیم و غیر از اینکه با عنوان سفیران صلح و دوستداران طبیعت با شعار «حفاظت از محیط زیست و زندگی سالم، شهر پاک برای همگان در سراسر جهان» رکاب می‌زدیم، کاشت ۲۰۱۰نهال زیتون به عنوان نماد صلح را آغاز کردیم.

این جانباز جنگ تحمیلی و برادر شهید با بیان اینکه سال۱۳۹۳ سفرمان را با کاشت ۱۴نهال زیتون به نام امام خمینی (ره) مزین کردیم، می‌گوید: یک نهال را با حضور یادگار امام (ره) در مرقد مطهر امام (ره) کاشتیم، ۱۲نهال در مسیر سفر و نهال چهاردهم را هم روز ۱۴خردادماه در نوفل لوشاتو کاشتیم. مصباح در توضیح برنامه‌های آینده این گروه دونفره به خبرنگار مهر می‌گوید: در دیداری که با آقای دکتر ظریف و با حضور رییس‌جمهور داشتیم، قرار شد روز ۱۲اسفندماه و در هفته درختکاری با حضور دکتر روحانی، دکتر ظریف و سایر اعضای هیات دولت؛ همچنین سفرای کشورهای عضو ۵+۱ نهالی بکاریم و از آنجا راهی سفر به کشورهای اروپایی و امریکای شمالی شویم و نهال دوم را در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک بکاریم و از آنجا هم به مسابقات پارالمپیک۲۰۱۶ برزیل برویم.


تصویر مردم جهان از ایران را اصلاح کردیم

زمانی که کرامت عزیززاده، همسفر ۴۶ساله و اهل آستارا، عکس‌های گوناگون سفرشان از داخل ایران گرفته تا آسیای جنوب شرقی و اروپا را نشان می‌دهد، مصباح در پاسخ به اینکه واکنش کشورهای مختلف هنگام روبه‌رو شدن با اقدام این تیم دونفره چه بود؟ می‌گوید: ما در حد توان خودمان توانستیم تصویری را که استکبار جهانی از کشور ما ساخته بود اصلاح کنیم. در رم در هتلی بودیم و می‌دیدیم که در لابی دانشجویانی از کشور پرو آمده‌اند اما تا ما می‌رسیم اینها لابی را ترک می‌کنند. یک بار سراغ‌شان رفتم و گفتم مشکل شما با ما چیست؟ گفتند شما از طرفداران ملاعمر هستید! من در پاسخ بروشورها و محتوای آموزشی که همراهمان بود را نشان‌شان داده و هدف سفرمان را توضیح دادم. شیفته ما شدند، بعدها حتی به ایران آمدند و هنگام بازگشت می‌گفتند حتما به دوستان و آشنایان‌مان هم می‌گوییم این کشور زیبا را ببینند.


ترکیه به ما گفت با پرچم ما رکاب بزنید پول‌تان را می‌دهیم

عبدالله مصباح با گلایه از اینکه مسوولان به اقدام ارزشمندشان بها نمی‌دهند، می‌گوید: ما تاکنون ۵۳میلیون تومان از جیب خودمان برای این سفر هزینه کرده‌ایم. بسیاری از مسوولان در نشست‌ها و در حضور رسانه‌ها اعلام حمایت می‌کنند اما الان دو سال است که ما فقط برای کاشت نهال در حضور مقامات نامه‌نگاری می‌کنیم. او با اعلام اینکه از کشور ترکیه به ما گفتند با پرچم ما سفر کنید تا همه هزینه‌های‌تان را بدهیم و از شما پشتیبانی مالی کنیم، می‌گوید: ما فقط به عشق ملیت خودمان این کار را انجام دادیم؛ چطور ممکن بود زیر بار چنین کاری برویم اما این نشان می‌دهد که موضوع چقدر برای آنها اهمیت دارد.

وی در پایان می‌گوید: اگر مسوولان امر نگاه کوچکی به ما داشته باشند، ما هم انگیزه بیشتری خواهیم داشت. ما به عشق ایران و ایرانی رکاب می‌زنیم و تنها خواهش ما این است که اگر دست ما را نمی‌گیرند، پای ما را نگیرند! خانواده ما مشوق‌مان بودند و مدت‌ها دوری‌مان را تحمل کردند و همه بار زندگی در نبود ما روی دوش‌شان بود. ‌ای‌کاش مسوولان هم کمک حال ما می‌شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر