بودجه نظامی ژاپن از مرز ۵ تریلیون ین گذشت

۱۳۹۴/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۳۱۵

کابینه ژاپن بودجه دفاعی را به ارزش بیش از پنج تریلیون ین تصویب کرد تا امنیت خود و متحدانش را در منطقه اقیانوس آرام تامین کند.

کابینه «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن روز پنج‌شنبه در اقدامی بی‌سابقه بودجه نظامی را به تصویب رساند که از مرز پنج تریلیون ین ژاپن گذشت تا آنگونه که گفته می‌شود خود را برای رویارویی با قدرت نظامی رو به رشد چین آماده کند. اگرچه روابط توکیو - پکن اخیرا با تنش‌های کمتری همراه بوده است، هر دو کشور همچنان به مناقشات خود بر سر مالکیت جزایر سنکاکو واقع در دریای چین شرقی ادامه می‌دهند و اینگونه که به نظر می‌آید افزایش بودجه نظامی ژاپن هزینه استقرار نیرو و دستگاه‌های رادار بیشتری را در منطقه مورد بحث تامین می‌کند. البته بودجه نظامی جدید باید پیش از اجرا به تایید پارلمان ژاپن برسد که تحت کنترل ائتلافی است که ریاست آن را حزب حاکم لیبرال دموکرات به رهبری آبه بر عهده دارد. بودجه نظامی که از تایید کابینه گذشت 5.1 تریلیون ین (۴۲میلیارد دلار امریکا) است که 1.5درصد از بودجه نظامی فعلی بیشتر است و بیش از ۵ درصد بودجه 96.7تریلیون ینی کل ژاپن را تشکیل می‌دهد. از موارد مورد تامل در بودجه جدید اختصاص مبلغ ۱۷۳میلیارد ین برای خرید سیستم دفاع موشکی «آجیس»، مبلغ ۱۰۸میلیارد ین برای خرید 6 فروند جنگنده اف ۳۵ کلاس‌ ای و مبلغ ۱۰۳میلیارد ین برای خرید ۱۷ فروند بالگرد شناسایی

اس اچ - ۶۰ کا اشاره کرد. این نخستین بودجه نظامی ژاپن است که از زمان تصویب لایحه حضور ارتش در جنگ‌های فراسرزمینی از تصویب کابینه آبه می‌گذرد و شامل هزینه‌های اجرایی کردن این طرح نیز است. مطابق با لایحه جنگ‌های فراسرزمینی، نیروهای ژاپنی موظف هستند تا برای نخستین ‌بار بعد از جنگ جهانی دوم هرگاه متحدان این کشور(به طور ویژه امریکا) اعلام نیاز می‌کنند به کمک آنها بشتابند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر