تهرانی‌ها سالانه چند کیلوگرم دود می‌خورند؟

۱۳۹۴/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۸۳۳

اگر میانگین جمعیت ثابت و شناور تهران را 12میلیون نفر به حساب بیاوریم، هر تهرانی روزانه 114گرم اکسیدگوگرد و هیدروکربن‌های سوخته نشده و منواکسید کربن برابر با سالی بیش از 41کیلوگرم آلودگی را به داخل شش‌هایش می‌کشد.

از سال 92 به لطف استفاده از بنزین‌های باکیفیت‌تر نسبت به سال های 90 و 91 و البته افزایش بارندگی‌ها وضعیت بهتری را نسبت به سال‌های قبل تجربه کردیم. هر سال در تهران بیش از چهار هزار نفر به‌ خاطر آلودگی هوا مستقیما جان خود را از دست می‌دهند و بیش از 100هزار شهروند نیز به طور غیرمستقیم بر اثر پیامدهای آلودگی هوا می‌میرند. بیشترین آلاینده‌ها در کلان‌شهری مثل تهران مربوط به اکسیدهای گوگرد با انتشار 695 تن در روز است که بعد از آن به ترتیب اکسیدهای نیتروژن، منواکسیدکربن و هیدروکربن‌های سوخته نشده عمده آلاینده‌های هوای تهران محسوب می‌شوند. اگر میانگین جمعیت ثابت و شناور تهران را 12میلیون نفر به حساب بیاوریم، هر تهرانی سالی بیش از 41کیلوگرم آلودگی را وارد بدن خود می‌کند. با این عدد به راحتی می‌شود فهمید ما تهرانی‌ها بیشتر از اینکه گوشت و ماهی و پسته بخوریم دود می‌خوریم، آن هم نه دود کباب بلکه دود ماشین!

بررسی آمارهای کیفیت هوا در سال‌های گذشته نشان می‌دهد، وضعیتی که الان داریم بهتر از گذشته است؛ تعداد روزهای پاک از ابتدای فروردین‌ تا روز 23 آذر سال 91 تا 94 حاکی از این است که سال جاری با 14روز هوای پاک به بالاترین حد خود در این چند ساله رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر