هرگز در فیلم‌سازی به دنبال تقلید نبوده‌ام

۱۳۹۴/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۴۹۹

خسرو سینایی گفت: در فیلمسازی هرگز سعی نکردم تقلید کنم، اگر بدانم آگاهانه می‌خواهم از کسی تقلید می‌کنم جلوی این کار را می‌گیرم اما ممکن است ناخودآگاه و غیرعامدانه این اتفاق بیفتد.

این کارگردان سینما در نشست نقد و بررسی فیلم «در کوچه‌های عشق» در پردیس سینمایی «هویزه» با بیان این مطلب اظهار کرد: ارتباط بین هنرها برایم همیشه مهم بوده است، اصلا سینما را انتخاب کردم چون در آن ارتباط بین هنرها هم بود. سینما یک ابزار است و می‌توانیم همه نوع از آن استفاده کنیم. کارگردانی نسخه ندارد چراکه هر کارگردانی شیوه خاص خودش را دارد.

سینایی عنوان کرد: سینما با دوربین و... شکل نمی‌گیرد،‌ نخستین توصیه من به کسانی که می‌خواهند سینماگر شوند، این است که باید ذهنتان برای سینما ساخته شود و برای این کار باید تمام ایده‌هایتان را روی کاغذ بنویسید. آنچه را باور می‌کنید بسازید و بدانید که عده‌یی با آن مخالفت می‌کنند و این ایرادی ندارد چون هرکس باوری دارد، اگر چیزی ساختید که به آن باور داشتید، همیشه می‌توانید از آن دفاع کنید.

این کارگردان سینما ادامه داد: هرگز فیلم را نسازید که بگویید شاهکار ساختم بلکه چیزی بسازید که بگویید بهترین چیزی را که می‌توانستم ساختم و بعد اگر دیگران گفتند که شاهکار است، یعنی شما موفق شده‌اید. فیلم را فیلم‌ساز تنها برای امروز نمی‌سازد، شاید20‌سال بعد بخواهد درباره آن جواب بدهد، فیلمی که می‌سازید سندی است که به دست آینده می‌دهید. هنر کارگردان این است که بداند با هر بازیگری چگونه کار کند، هر بازیگر آدم متفاوتی است، کارگردان باید روان‌شناس باشد و روان‌شناسی را نمی‌شود از کتاب یاد گرفت.

این کارگردان سینما اظهار کرد: کارگردان همیشه با فیلم آخرش زنده است، اگر تمام عمر فیلم خوب بسازید و تنها آخرین فیلمتان خوب نباشد، هیچ‌کس از شما به نیکی یاد نمی‌کند و همه همان فیلم آخری در ذهنشان می‌ماند، من به همین دلیل چند سالی فیلم ساختم ولی آنها را نمایش ندادم. زمانی که می‌خواهم فیلم بسازم، فیلم بلند نگاه نمی‌کنم چراکه یا آنقدر آن فیلم خوب است که ذهنم را درگیر می‌کند یا آنقدر بد است که اعصابم را خرد و وقتم را تلف می‌کند. در کشور ما بسیار با آنچه پشتوانه تاریخی و فرهنگی کشورمان است بی‌توجه برخورد می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر