شهر، آماده استقبال از ماه مهر...

۱۳۹۳/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۸۱

تنها دو روز تا اول مهر باقی مانده است. تقریبا خریدهای مدرسه به پایان رسیده و در این دو روز باقی‌مانده مسافران روزهای آخر تابستان هم به خانه برمی‌گردند و اگر هنوز برای فرزندان‌شان خرید نکرده باشند، به مراکز خرید می‌روند و احتمالا شلوغی این روزهای آخر شهریور هم به همین دلیل است. اما مدارس و خانم‌معلم‌ها و آقامعلم‌ها هم مثل دانش‌آموزان منتظر اول مهر هستند و بی‌صبرانه می‌خواهند دانش‌آموزان امسال، کسانی را که قرار است یک سال تحصیلی در کنار هم باشند را ببینند. اما این تنها یک روی ماجرا بود.

وقتی بوی ماه مهر نزدیک می‌شود، همه جا صحبت از آمادگی برای بازگشایی مدارس است. از خانواده‌ها که می‌خواهند فرزندان‌شان با موفقیت هرچه بیشتر، سوادآموزی کنند تا آموزش و پرورش به‌عنوان متولی اصلی همچنین شهرداری‌ها و سایر بخش‌هایی که به‌نوعی به این موضوع ربط پیدا می‌کنند. فقط دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند اما همه شور و شوق دارند. سکوت سه ماهه مدارس تمام می‌شود و بابای‌مدرسه هم منتظر هیاهوی دانش‌آموزان است. اما چندسالی است که موضوع یک روی دیگر هم پیدا کرده و خیلی‌ها نگران اول مهر هستند؛ نگران افزایش ترافیک و آلودگی هوا!

هرچند ترافیک و آلودگی هوا هر روز با زندگی شهروندان گره خورده اما براساس آمارهای مسوولان، همزمان با بازگشایی مدارس، ترافیک تا 50درصد افزایش پیدا می‌کند. این درحالی است که اتوبوسرانی و تاکسیرانی و به‌طور کلی مجموعه خدمات شهری از چندوقت پیش، آمادگی خود را برای مهر اعلام کرده‌اند و درصد قابل‌توجهی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه شده است. از طرف دیگر روز گذشته، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از اضافه شدن 88 واگن جدید در خطوط مترو همزمان با بازگشایی مدارس خبر داد و اینکه با افزوده شدن این تعداد واگن، جابه‌جایی مسافران مترو از مهر با سرعت و سهولت بیشتری انجام خواهد شد. البته کارشناسان شهری، این میزان را ناکافی می‌دانند و معتقدند مدیریت شهری نتوانسته است خدمات حمل‌و نقل عمومی را متناسب با نیاز ساکنان پایتخت افزایش دهد. درچنین شرایطی، همچنان خانواده‌های زیادی تمایل دارند برای رساندن فرزندان خود به مدرسه از خودرو شخصی استفاده کنند؛ چیزی که هم ترافیک و هم آلودگی هوا را افزایش می‌دهد. آلودگی‌ای که هرسال با شروع فصل سرما شدت می‌گیرد و همین دانش‌آموزان را که الان با شور و اشتیاق منتظر بازگشایی مدرسه هستند، از درس و کلاس می‌اندازد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر