اسکاندیناوی: سرزنده‌ترین منطقه برای استارتاپ‌ها

۱۳۹۴/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۴۲۹

پریسا سجادی |

سرزمین خورشید نیمه‌شب معمولا به‌خاطر سرمایش شناخته می‌شود اما فعلا بازار استارتاپ‌های تکنولوژیکی‌اش که داغ‌داغ است. اسکاندیناوی موفقیت چشمگیری در زمینه تکنولوژی دارد و در میان این کشورها، خود کشور سوئد به تنهایی تقریبا به اندازه سیلیکون ولی امریکا، دارای کمپانی‌های نوپای تکنولوژیکی است. استکهلم پایتخت سوئد به‌عنوان یکی از بازیکن‌های کلیدی صحنه تکنولوژی جهان خود را هر روز بیشتر از پیش نشان می‌دهد؛ به اسپاتیفای، ماین‌کرفت و کندی‌کراش فکر کنید. علاوه بر این، استارتاپ‌های نروژ، فنلاند، دانمارک و ایسلند هم در غیاب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ توانسته‌اند به موفقیت‌هایی دست پیدا کنند.

محبوبیت کشور سوئد به‌عنوان مکانی برای به‌راه انداختن یک تجارت جدید را می‌توان تاحدودی مدیون زیرساخت‌های تکنولوژیکی آن دانست. گفته می‌شود استکهلم از نظر دیجیتالی یکی از معتبرترین و منسجم‌ترین مکان‌های جهان است. ماهیگیری تفریحی هنوز یکی از بزرگ‌ترین سرگرمی‌های جهان است و ماهیگیران امریکایی سالانه 48میلیارد دلار خرج طعمه و لوازم ماهیگیری می‌کنند. فیش‌برِین استارتاپ سوئدی بزرگ‌ترین برنامه موبایل و شبکه اجتماعی ماهیگیران است. لایف‌سام هم یک اپلیکیشن استکهلمی سلامت دیجیتال است که به مردم سکویی انعطاف‌پذیر برای داشتن یک زندگی سالم و متوازن ارائه می‌دهد.

فنلاند بیشتر به‌خاطر موفقیتش در زمینه گیمینگ و مخصوصا بازی انگری بِردز و روویو خالق آن شناخته می‌شود اما این کشور در حال حاضر نام‌های بزرگی در صنعت تکنولوژی سلامت تولید می‌کند که از جمله آنها می‌توان به یوگایا اشاره کرد که از محبوبیت یوگا استفاده می‌کند. یوگایا که یک سال پیش تاسیس شده، از طریق وب‌کم در سراسر جهان کلاس‌های یوگا برگزار می‌کند. اما صنعت استارتاپ فنلاند از ریشه‌های گیمینگ خود دور نشده و بازی‌های دیگری چون اِسمال جایِنت گِیمز را هم دارد؛ این برنامه گیمینگ موبایل سال2013 به راه افتاد و بازی‌های مختلف جالب، زیبا و سرگرم‌کننده را دراختیار کاربرانش قرار می‌دهد. کشور موفق بعدی منطقه اسکاندیناوی جزیره شمالی ایسلند است که با حدود تنها 300هزار نفر جمعیت، خانه برخی سرمایه‌گذاران تکنولوژیکی ازجمله تیم سازنده اپلیکیشن بلِندین است. این برنامه رسانه اجتماعی دوستانی که همزمان با هم بیرون می‌روند را کنار هم می‌آورد و درباره جاهایی که می‌توانند بروند به آنها اطلاعات می‌دهد.

کشورهای بعدی نروژ و دانمارک هستند. کاهوت! محصول استارتاپ واقع در اسلو اِدتِک یک بازی جهانی است که به دانش‌آموزان و دانشجویان اجازه می‌دهد سر کلاس درس با استفاده از موبایل‌های‌شان یک بازی پرسش و آزمون بسیار جالب انجام دهند. این برنامه که در 180کشور فعال است و 40میلیون کاربر دارد، توانست در ماه مه عنوان بهترین استارتاپ اسکاندیناوی را برای کمپانی سازنده‌اش به ارمغان بیاورد. فیت‌بِی هم یک استارتاپ دانمارکی است که دردسرهای پیدا کردن لباس‌هایی که اندازه آدم باشند را از بین می‌برد. این برنامه کاربرانی که شکل بدن و اندازه مشابهی دارند را با هم تطابق می‌دهد و مردم می‌توانند لباس‌های دیگران را نگاه کنند و اگر خوش‌شان آمد، مثل آنها را بخرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر