تاکتیک‌های بی‌رحمانه قاچاقچی‌ها درماندگی مهاجران

۱۳۹۴/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۲۵۳


مازیار معتمدی

گاردین

مظنون قتل‌های زنجیره‌ای در دادگاه- استیون پورت دیروز به اتهام قتل چهار مرد دستگیر شد. این مرد 40ساله اهل منطقه بارکینگ واقع در شرق لندن به مسموم کردن قربانیان خود و رها کردن جنازه‌های آنها در مناطق دورافتاده متهم شده است.

ضد ‌رادیکالیسم «ارزش‌های بریتانیا را به خطر می‌اندازد»- به گفته رییس پلیسی که سخنگوی اصلی پلیس درباره مساله ضد‌رادیکالیسم است، سرکوب افراط‌گرایی توسط دیوید کامرون و ترسا مِی، دقیقا همان ارزش‌های بریتانیایی که وزرا می‌خواهند از آنها حمایت کنند را زیر سوال می‌برد. سر پیتر فاهی پاسبان ارشد پلیس منطقه منچستر بزرگ، به گاردین گفت در زمانی که مسلمانان در بریتانیا بیشتر و بیشتر احساس انزوا می‌کنند، جدیدترین نقشه‌های دولت ممکن است نتیجه معکوس در بر داشته باشند. فاهی که به نیابت از پلیس درباره استراتژی «جلوگیری» دولت صحبت می‌کند، گفت: «این نگرانی وجود دارد که اگر توازنش را درست از آب درنیاوریم، تلاش‌ها برای کنترل افراط‌گرایی منجر به محدودیت بیان آزاد و تاثیر معکوس خواهد شد. تلاش‌ها برای کنترل افراط‌گرایی و محدود کردن اعتراض‌ها ممکن است دقیقا همان ارزش‌های بریتانیایی که شما می‌خواهید از آنها حمایت کنید را زیر سوال ببرد.»

مرگ مهاجران تاکتیک‌های قاچاقچی‌ها را آشکار می‌کند- افسران پلیس اتریش دیدند از در پشتی ماشین حمل گوشتی که در بزرگراهی نزدیک مرز مجارستان رها شده، مایع بدبویی بیرون می‌آید. شمارش اجساد در هم تنیده بیش از یک روز به طول انجامید. بازرسان به این نتیجه رسیدند که 71مهاجر که چهار نفر از آنها کودک بودند، در حدود 90دقیقه بعد از اینکه بیش از 24ساعت پیش وارد قسمت عقب کامیون شدند، جان خود را از دست دادند. کشف این اجساد در روز بیست‌وهفتم ماه آگوست، توجه بیشتری را معطوف موج عظیم مهاجرانی کرد که وارد اروپا می‌شدند و سوال‌هایی را درباره بی‌رحمی قاچاقچی‌ها و درماندگی مشتریان‌شان به‌وجود آورد. مرگ این 71نفر در هاله‌یی از ابهام باقی ماند. تعداد بسیار کمی از این مهاجران بدون پاسپورت حرکت کرده بودند و پلیس اتریش منتظر بود تا بتواند اثر انگشت آنها را با نمونه‌های دی‌ان‌ای تطابق بدهد. تا به حال مسوولان توانسته‌اند هویت تنها نیمی از آنها را مشخص کنند که بیشترشان مهاجران اهل شهرهای قامشلی و دیر‌الزور سوریه و سلیمانیه و اربیل عراق بودند. خانواده‌های این مهاجران می‌گویند آنها درمانده یا ساده‌لوحانه سفر خود را آغاز نکردند. خانواده‌های آنها در مصاحبه‌های انجام ‌شده در 6شهر در ترکیه، عراق و اتریش می‌گویند بسیاری از آنها ثروتمند و تحصیلکرده بودند. آنها برای کاهش خطرهای سفرشان پول دادند و با پول در جیب‌های‌شان جان‌شان را از دست دادند. داستان مرگ این افراد نشان می‌دهد که قاچاقچی‌ها چطور از روان حتی زیرک‌ترین مهاجران هم استفاده کرده و آنها را آسیب‌پذیرتر از زمانی آغاز سفرشان رها می‌کنند.


لس‌آنجلس تایمز

منطقه‌‌ای در خطر- گرِگ ازن‍ِر زیست‌شناس نخستین‌بار ارقام را در ماه آوریل شنید، اما این ارقام نتوانستند او را آماده چیزی کنند که بعدا دید. سازمان خدمات جنگلی ایالات متحده تخمین‌زده بود که نزدیک به 12.5میلیون درخت در جنگل‌های جنوبی و مرکزی ایالت کالیفرنیا از بین رفته‌اند. اما درحالی که ازنر از هواپیمای خود در ارتفاع 6هزار فوتی به همان جنگل‌ها نگاه می‌کرد، چیزی بسیار بدتر دید. این منطقه خشکی‌زده کالیفرنیا تغییری رادیکال پیش رو دارد. در صورت ادامه روند فعلی، بیشتر جنگل‌های نزدیک کوهستان پاینوس در جنگل ملی لوس پادرِس و پارک ملی پینِکلز ناپدید خواهند شد. ازنر که دانشمند انستیتوی علم کارنگی است، در زمینه سلامت جنگل‌ها تخصص دارد و با دستگاه‌هایی که در هواپیمایش دارد، می‌تواند با دید اکس-ری نه تنها درخت‌های مرده، بلکه درخت‌هایی که مرگ‌شان توسط خشکسالی رقم خواهد خورد را نیز مشاهده کند. ازنر نگران است که حتی اگر خشکسالی در فصل زمستان به پایان برسد، درخت‌های تحت فشار زیادی از بین خواهند رفت.

کاربران هواپیماهای بی‌سرنشین با قوانین جدید رو به رو می‌شوند - بیش از 40بار از ماه آوریل2014 تا به حال، خلبانانی که به فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس نزدیک می‌شدند از رویارویی‌های خطرناک با هواپیماهای بی‌سرنشین کوچکی خبر دادند که دارند بیشتر و بیشتر محبوب و البته خطرناک می‌شوند. قانونگذاران فدرال که نگران تعداد رو به رشد این نوع سوانح در کالیفرنیای جنوبی و سراسر کشور هستند، روز دوشنبه اعلام کردند که می‌خواهند بیشتر هواپیماهای بی‌سرنشین شخصی را رسما ثبت کنند. هدف آنها تصویب قوانین تا قبل از فصل کریسمس است. آنتونی فاکس وزیر حمل‌ونقل امریکا گفت: «اخطاری که می‌خواهیم امروز بفرستیم این است که ورود به فضای هوایی ملی یک مساله کاملا جدی است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر