امریکا قوانین خودش را شکست

۱۳۹۴/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۲۷۳

مازیار معتمدی

وال استریت ژورنال

فرمانده با نقشه کناره‌گیری از افغانستان پرزیدنت مخالفت می‌کند - ژنرال جان کمپبل به سنای امریکا گفت نقشه اوباما برای باقی گذاشتن تنها 1000سرباز در افغانستان در سال 2017 ناکافی است.

عراقی‌ها برای حملات هوایی روسیه لابی می‌کنند- قانون‌گذاران و رهبران نظامی شیعه عراق از روسیه می‌خواهند حملات هوایی خود علیه داعش در کشورشان را ادامه دهد؛ تشدیدی که باعث افزایش تنش‌ها در واشنگتن و بیشتر شدن خطر برخورد بین این دو قدرت بزرگ خواهد شد. از وقتی مسکو از هفته گذشته شروع به بمباران رقبای رژیم سوریه کرد، سیاستمداران شیعه عراق که دولت را در دست دارند در تجلیل از دخالت مسکو متحد بوده و از حیدر عبادی، نخست‌وزیر می‌خواهند از روسیه دعوت کند تا به نبرد ملحق شود. آقای عبادی گفته تا وقتی از حملات روسیه خوشامدگویی خواهد کرد که آنها با کمپین هوایی تحت رهبری ایالات متحده علیه داعش در عراق هماهنگ باشند.

شکل‌گیری نبرد سر ویاکوم- درحالی که سوال‌هایی درباره سلامت سامنر ردستون، رییس اجرایی هیات‌مدیره کمپانی ویاکوم به وجود آمده بحث میان هیات‌مدیره بالا گرفته و وال استریت به این فکر می‌کند که این غول رسانه‌یی بدون او چه شکلی به خود خواهد گرفت. آقای ردستون 92ساله با حدود 80درصد حق رای، کنترل اصلی ویاکوم را در دست دارد. این کمپانی چیز زیادی درباره سلامت او نگفته است. شاری ردستون دختر آقای ردستون و فیلیپ دومان، مدیر اجرایی ویاکوم -که هیچ‌وقت با هم توافق نداشتند- بعد از مرگ آقای ردستون از چهره‌های اصلی این کمپانی خواهند بود.


نیویورک تایمز

گفته می‌شود ژنرال بر این باور است که امریکا قوانین خودش را شکسته - به گفته مسوولان رسمی که از نحوه تفکر ژنرال فرمانده امریکایی در افغانستان اطلاع مستقیم دارند، می‌گویند او حالا باور دارد که سربازان ایالات متحده وقتی دستور حمله هوایی نابودکننده بیمارستان پزشکان بدون مرز را درحالی دادند که هیچ سرباز امریکایی یا افغان در خطر شدید قرار نداشت از قوانین خود پیروی نکردند. تحت این قوانین اجازه حملات هوایی تنها در صورت کشتن تروریست‌ها، حمایت از سربازان امریکایی و کمک به سربازان افغان که در نبرد تقاضای پشتیبانی می‌کنند - مثل نبرد قندوز- صادر خواهد شد. ایده پشت آن این است که به سربازان کمک‌رسانی شود اما در عین حال امریکایی‌ها از نبرد روزانه و باز دور بمانند. به گفته مسوولانی که به دلیل اینکه اجازه رسمی صحبت کردن نداشتند درخواست کردند نام‌شان فاش نشود، ژنرال جان اف. کمپبل در بحث‌های خصوصی گفته نیروهای عملیات ویژه هیچ یک از این شرایط را در صدور اجازه حمله هوایی اخیر نداشتند.


واشنگتن پست

دفاع از آمازون - یک تابلو رنگ‌پریده در لبه منطقه حفاظت‌شده آمازونی در برزیل به غریبه‌ها اخطار می‌دهد که وارد آن نشوند. اما سال‌هاست که چوب‌برها آن را نادیده می‌گیرند و وارد منطقه بومی می‌شوند و جنگل‌ها را حتی بیشتر از قبل کاهش می‌دهند. اما در یکی از روزهای اخیر بازدیدکنندگانی که به دهکده جوکارال درون این منطقه حفاظت ‌شده نزدیک می‌شدند با یک ایست بازرسی محلی برخورد کردند که تحت رهبری یک گروه شبه ‌نظامی به نام «محافظان» است. اعضای این گروه شبه‌ نظامی 48نفره با یونیفورم‌های ژولیده و چهره‌های نقاشی‌ شده بیرون آمدند وشاتگان به دست تمام ماشین‌ها را گشتند. محافظان یکی از دو گروه بومی این منطقه شرقی آمازون هستند که برای کاهش میزان چوب‌بری غیرقانونی دست به حرکات رادیکال زدند. آنها تا به حال دست و پای چوب‌برها را بستند، کامیون‌ها و تراکتورهای‌شان را سوزاندند و آنها را از منطقه بیرون انداختند. در نتیجه چوب‌بری به‌ شدت در این مناطق کاهش یافته اما گروه‌های بومی با تهدید حملات تلافی‌جویانه و تهدید مرگ رو به رو شده‌اند و به این ترتیب ترس از خشونت بیشتر در منطقه‌یی که به خاطر بی‌قانونی‌اش شناخته می‌شود بیشتر شده است.


گاردین

رقبای کامرون خواستار موضع محکم‌تر در مذاکرات اتحادیه اروپا هستند- دیروز دیوید کامرون از سوی دو جایگزین بالقوه‌اش به عنوان رهبر حزب تحت فشار بود. بوریس جانسون و ترسا می ‌از او خواستند در مذاکرات با اتحادیه اروپا با مطرح کردن دوباره درخواست ظاهرا فراموش ‌شده مبنی بر محدودیت حرکت آزاد مهاجران، موضع محکم‌تری اتخاذ کند. کامرون که قرار است روز جمعه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دیدار کند با عزم راسخ می‌گوید نمی‌خواهد یکی از بنیادهای اساسی اتحادیه اروپا را به چالش بکشد و فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه او هم دیروز اخطار داد که این خواسته دست نیافتنی است. او گفت رهبران اروپای شرقی می‌دانند اگر بریتانیا تسلیم آن شود «خودکشی سیاسی داخلی» انجام داده است. اما جانسون و می ‌هر دو در سخنرانی‌هایی که در کنفرانس حزب محافظه‌کار انجام دادند خواستار کنترل بیشتر بر مرزهای بریتانیا شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر