سهامداران کنشگر خوب یا بد

۱۳۹۴/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۱۷۹

مازیار معتمدی

واشنگتن پست

آماده برای تمیزکردن- در عکس، کایاک‌سواری دیده می‌شود که در شهر چارلزتون کنار یک سطل آشغال روی آب شناور مانده است. روز دوشنبه تعداد قربانیان سیل‌های تاریخی اخیر به 9نفر رسید. آب‌های سیل در بخش مرکزی ایالت که بیشتر از جاهای دیگر آسیب دیده، پایین رفته اما فرماندار نیکی هیلی اخطار داده درحالی که رودخانه‌های پرآب دارند به سمت دریا می‌روند، سیل ممکن است در مناطق ساحلی بدتر شود.

گارد ساحلی فکر می‌کند کشتی باری در توفان غرق شده است- به فاصله کمی قبل از اینکه اِل فارو، کشتی باری بزرگی که او سوارش بود در موج‌های 40 فوتی غرق شود، زنی جوان به نام دنیل رندولف که یکی از خدمه آن بود، آخرین ایمیلش را برای مادرش فرستاد: «اینجا یک توفان هست و ما داریم مستقیم می‌ریم به سمتش». روز دوشنبه بعد از یک جست‌وجوی چهار روزه برای پیدا کردن این کشتی گمشده درمیان بادهای شلاق‌زن توفان خوآکین، گارد ساحلی اعلام کرد که ال‌فارو احتمالا در بخشی از اقیانوس اطلس که 15هزار فوت عمق دارد، غرق شده است. ناپدیدشدن این کشتی در یکی از مرگبارترین فاجعه‌های کشتی‌های باری کشور، خانواده‌های 28 کارگر امریکایی و 5 کارگر لهستانی‌اش که بین فلوریدا و پورتو ریکو کانتینرهای باری منتقل می‌کردند را به سوگ نشانده است. اما توجه بیشتری را هم روی خطرهای کشتی‌رانی باری متمرکز کرده و متخصصان دریایی سوال‌هایی مبنی بر این مطرح کردند که اگر فشار استفاده از راه‌های دریایی سریع و ارزان وجود نداشت، آیا حادثه‌یی مثل این رخ می‌داد یا خیر.


وال‌استریت ژورنال

رییس تحت فشار دوپونت از این کمپانی خارج می‌شود- الن کولمن مدیرعامل کمپانی دوپونت هفته آینده بازنشسته خواهد شد؛ پایانی تعجب‌آور برای دوران ریاست مدیری که- حداقل به صورت موقتی- مقابل یکی از بزرگ‌ترین موج حملات سرمایه‌گذاران علیه هیات‌مدیره‌های شرکتی ایستادگی کرد. کمپانی دوپونت دلیلی برای خروج ناگهانی خانم کولمن که از روز شانزدهم اکتبر عملی خواهد شد، نداد. کولمن که 59سال دارد و از سال2009 مدیریت دوپونت را برعهده داشته، با نلسون پِلتز و کمپانی‌اش تریان که سهامدار دوپونت است درافتاده بود. نلسون پلتز میلیاردر از دوپونت انتقاد کرده و خواستار عضویت در هیات‌مدیره است.

کمپین‌های کنشگر، نتایج مختلط حاصل می‌کنند- ظهور سهامداری کنشگر باعث به وجود آمدن بحث‌های بسیاری در سراسر بازارها، هیات‌های مدیره و حتی درکمپین ریاست‌جمهوری شده است: سهامداران کنشگر برای تجارت خوب‌اند یا بد؟ وال‌استریت ژورنال این سوال را با نگاهی جامع به وضعیت کمپانی‌های امریکایی بزرگ بعد از فرارسیدن سهامداران کنشگر مورد بررسی قرار داد. نتیجه: کنشگری بعضی مواقع نتایج عملیاتی کمپانی را بهتر می‌کند، البته به همان اندازه‌یی که این را نمی‌کند!

طی چند سال اخیر سهامداری کنشگر رشد قابل توجهی داشته و چهره‌های بزرگ صندوق‌های پوششی ازجمله نلسون پلتیز، ویلیام اکمن و دنیل لوب به خرید سهام درچندی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های کشور مانند پروکتر‌اند گمبل، یاهو و اپل دست زدند تا به ترتیب بتوانند خواستار تغییرات بیشتر در آنها شوند.


لس‌آنجلس تایمز

فرماندار، لایحه پایان زندگی را امضا می‌کند- جری براون فرماندار ایالت کالیفرنیا که خودش قبلا دانشجوی مدرسه علوم دینی یسوعی‌ها بوده، بین چند بحث متضاد اخلاقی گیر کرده بود اما روز دوشنبه لایحه‌یی را امضا کرد که به پزشکان اجازه تجویز مقادیر مرگبار دارو به بیمارانی را می‌دهد که می‌خواهند به مرگ خود سرعت بدهند. به نظر می‌رسید براون در تصویب لایحه‌یی که از مخالفان آن می‌توان به کلیسای کاتولیک اشاره کرد، دو دل بود اما در پیغام امضای لایحه نوشت: «در نهایت، به این فکر کردم که در رویارویی با مرگ خودم چه چیزی می‌خواهم. نمی‌دانم اگر با درد ادامه‌دار و زجرآور درحال مرگ باشم چه کار می‌کنم. با این حال مطمئنم که اگر بتوانم راهی که این لایحه فراهم می‌کند را درنظر بگیرم احساس آرامش بیشتری می‌کنم و من این حق را از دیگران نخواهم گرفت.»


گاردین

هانت: کاهش اعتباری، مردم را به سخت کار کردن تشویق می‌کند- وزیر سلامت دیروز گفت: چون محافظه‌کاران پولی که مردم می‌توانند از اعتبار مالیاتی به دست بیاورند را کاهش داده‌اند، مردم بریتانیا تشویق به کارکردن به سختی چینی‌ها و امریکایی‌ها خواهند شد. جرمی هانت درکنفرانس پاییزی حزب محافظه‌کار گفت که کاهش اعتبار مالیاتی برای فرستادن یک «سیگنال فرهنگی مهم» درباره سخت کارکردن و پس‌انداز کردن پول طراحی شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر