بعد شماره 3؛ کنسرت مجازی بتهوون

۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۰۲۹

منطقه نزدیک رهبر ارکستر معمولا برای ویلونیست‌ها، ویولا نوازان و نوازندگان ویولن‌سل رزرو می‌شود. اما اگر یک هدست واقعیت مجازی بگذارید، تا حدی به گوستاوو دودامل رهبر ارکستر فیلارمونیک لس‌آنجلس نزدیک می‌شوید که انگار دارد با عصایش روی سرتان می‌زند. او محو رهبری سمفونی شماره پنج بتهوون است و شما هم می‌توانید از یک اجرای خصوصی لذت ببرید. این پروژه که موسیقی کلاسیک را به مردمی که هرگز وارد یک تالار کنسرت نشدند معرفی می‌کند، در یک ون در لس‌آنجلس گشت می‌زند.

بیشتر روزها این ماشین که به صورت درخوری «ون بتهوون» نام گرفته بیرون سالن کنسرت والت دیزنی که خانه فیلارمونیک لس‌آنجلس است پارک شده است. درون آن چند صندلی کنسرت و یک جفت هدست واقعیت مجازی قرار دارد که صحنه را سه بعدی می‌کنند. به گفته ایمی سایدروورم که سخنگوی ارکستر است، هدف استفاده از این تکنولوژی شکل‌دهی به موجی جدید از شرکت‌کنندگان در کنسرت‌های واقعی است. تعداد افرادی که به کنسرت‌های کلاسیک می‌روند، دارد همین‌طور کمتر و کمتر می‌شود. به گفته سازمان ملی کمک‌های هنری در سال 2012 حدود 9 درصد امریکایی‌ها در کنسرت‌های کلاسیک شرکت کردند که نسبت به سال 2002 یک چهارم کاهش داشته است.

ارکستر فیلادلفیا سعی کرده سه قطعه مختلف را پخش کند و بگذارد حضار خودشان تصمیم بگیرند می‌خواهند بقیه کدام قطعه را بشنوند. دیگران هم فواصل و میزان‌های بیشتری اضافه کردند یا بعد از کنسرت‌های‌شان آهنگ‌های جاز گذاشتند. جسی روزن از اتحادیه ارکسترهای امریکایی می‌گوید: «سازگار شدن با تمایلات موسیقیایی نسل جدید و در عین حال حفظ وقار ارکستر سخت است.»

تا چند وقت پیش واقعیت مجازی یک تکنولوژی وابسته به آینده بود، اما دارد به آرامی خود را وارد زندگی واقعی می‌کند. در ماه نوامبر کمپانی آکیولوس که متعلق به فیس‌بوک است برای فروش یک دستگاه واقعیت مجازی به قیمت 99دلار به سامسونگ می‌پیوندد. این مساله می‌تواند برای ارکسترهایی مثل فیلارمونیک لس‌آنجلس عالی باشد. با این حال، بعضی‌ها مسلما به این فکر خواهند کرد که چرا وقتی می‌توانند یک کنسرت شخصی داشته باشند و روی کاناپه‌شان بنشینند و نگران دیر رسیدن نباشند، به یک کنسرت واقعی بروند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر