ادای احترام ستاره‌های هالیوود به چخوف ایرلند

۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۰۱۹

هنرپیشه‌های سرشناسی چون لیام نیسون و مریل استریپ در کنار چهره‌های سیاسی طراز اول، با ابراز تاسف از درگذشت برایان فریل نمایشنامه‌نویس مشهور ایرلندی، به او ادای احترام کردند.

برایان فریل نمایشنامه‌نویس سرشناس ایرلندی بود که روز دوم اکتبر (دهم مهرماه) در 86سالگی درگذشت و خبر درگذشتش بسیاری از هالیوودی‌ها را به واکنش واداشت. این نویسنده پس از تحمل طولانی‌مدت بیماری در خانه‌اش واقع در گرین‌کسل درگذشت. او که متولد ژانویه 1929 بود، سه جایزه «تونی» را در کارنامه‌اش داشت. «رقص در لافنازا» یکی از معروف‌ترین نمایشنامه‌های فریل است که مریل استریپ در اقتباس سینمایی آن نقش اصلی را ایفا کرد.

استریپ، هنرپیشه برنده سه جایزه اسکار گفت: ما یک نمایشنامه‌نویس مهربان را از دست داده‌ایم، یک انسان‌دوست بابصیرت و مردی دوست‌داشتنی را. فریل مردم «دونگال» را طوری به ما معرفی کرد که انگار آنها اعضای خانواده یا جامعه ما هستند.

لیام نیسون دیگر بازیگر مشهوری است که در پنج اثر اقتباسی از کارهای فریل بازی کرده، گفت: به زبان آوردن کلمات او و احساس امنیتی که از قرار گرفتن در دستان یک استاد متبحر داشتم، بسیار لذت‌بخش بود. برایان، چخوف ایرلند بود. تمام نمایشنامه‌های او به مسائل منطقه‌یی و جهانی می‌پرداختند. تم آنها پیچیدگی‌های شخصیت ایرلندی را با هوشمندی، وقار و عشق توصیف می‌کرد.

مایکل دی. هیگینز رییس‌جمهور ایرلند در سخنان خود پس از ابراز تاسف از درگذشت فریل، او را «یکی از غول‌های ادبیات ایرلند و یک ایرلندی بزرگ» خواند و گفت: افتخار دوستی با فریل، یک موهبت بزرگ بود. او فردی خوش‌فکر، شجاع و سخاوتمند بود. میراثی که او برای مردم ایرلند بر جای گذاشته بی‌کران است.

برایان فریل که به چخوف ایرلند معروف بود، چهار دهه آثاری با مضمونی مالیخولیایی توام با مزاح را خلق کرد و جوایز معتبر بسیاری را به خود اختصاص داد. فریل را بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویس در قید حیات ایرلند می‌دانستند. او زبانی با زیبایی‌های منثور شعرگونه و پرقدرت را در آثارش به کار می‌گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر